AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
553

Topp/Kylare/Värmepaket...e34 / -91:a !

paso
Hej på er.... Det här börjar kännas lite tjatigt, när man måste posta ännu ett inlägg i forumet ang, ovan rubrik!!
Mitt problem började hösten 2001 då AC´n slutade att fungera!
Sedan så började det bildas en fet imma på rutan och kunde därmed konstatera att även värmepaketet var trasigt!
Under denna sommar så fick övre slangen till expansionskärlet för sig att "ploppa" bort, och jag tappade därmed allt vatten i systemet och motorn gick varm!
Detta har sedan upprepats ett antal gånger och jag har varit tvungen att fylla på vatten med jämna mellanrum samtidigt som tempen varit som en "jojjo"!!
Bilen har i övrigt inte gått riktigt dåligt, men det har dock kommit vit-rök med avgaserna!
De senaste dagarna började det hugga till vid start men sedan har den gått som vanligt!
Men idag så ville den inte vara med längre!!
Den var helstum när jag försökte starta den!!
Tydligen så har jag en trasig topplockspackning eller så är toppen helt förstörd!?
Funderingen jag har är nu...........
Tror ni att det kan vara så att packningen är i så dåligt skick så att den nu släpper in så mycket vatten i cylindern så att den inte orkar dra runt längre??
Eller är det en ny motor som gäller??

""En massa problem"" suck!!!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Det KAN bara vara packningen som gått , men då den gått så pass mycket med trasig packning är det stor risk att mycket annat tagit stryk. Det bästa lär nog vara att köpa en begad motor och stoppa i.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har den dragit extremt mycket vatten är det väl packningen som gått. Men på min bil t.ex., som jag lämnade in för byte av topplockspackning, så upptäckte man en spricka i toppen också när den lyfts av. Varför min topp spruckit har jag ingen aning om då bilen aldrig gått varm el. något dylikt i min ägo.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

Skulle bara säga att samma sak har hänt mig, med toppen alltså...

Det är ju så att den är jävligt känslig (aluminium), och du skriver ju att efter att slangen lossnade första gången så gick den varm. Precis det hände mig, och jag kunde köra helt utan problem fast toppen antagligen redan var sprucken (mickrosprickor) tills en gång då det började knacka i motorn... då var det bara att byta topp...
Men vit rök ut avgasröret betyder ju att topplockspackningen är körd...så...

Om du nu kan köra med bilen så är det nog bara en tidsfråga innan det börjar låta konstigt om motorn.

MVH
Richard.L
y.
35
y.ymer
525IA touring 92
Kolla att oljan inte är missfärgad om den ser ok ut så är det bara att jaga en topp.Det tog ca 7veckor att hitta en som inte hade sprickor.ps anlita nogon som har utrustning för att finna microsprickor

y.ymer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.