|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var precis och provkörde en BMW 118d från 2008. Bilen hade gått 10500 mil och är egentligen precis det jag letar efter. Det jag dock tänkte på och som gjorde att jag kom därifrån utan bil, var att motor lät något konstigt. Det var en anings tröskverks-känsla, även om det var ganska lite. Jag läste här i trådarna intill att det finns flera som är oroliga för kamkedje-brott. Faktiskt var det just cykelkedja jag kom att tänka på när jag hörde ljudet. Ljudet kom också i en jämn period eller hur man säger. Så frågan är - brukar dessa motorer spinna som en katt eller hur brukar de låta på tomgång? Om det nu skulle vara kamkedjan - är det en stor grej att byta eller fixa? För annars kändes ju bilen bra - så jag är jag bara lite sunt nojjig. ;-) Sen en helt annan grej jag glömde fråga honom om - hur ligger service-intervallen på dessa? Denna hade gått 10500 mil (och var full-servad). När borde nästa service komma? Är några servicar dyrare än andra och drar iväg prismässigt? Mycket tacksam för svar! | |
|
BMW 4-cyl dieslar tycker jag låter väldigt mkt dieselbil om du förstår hur jag menar. Tröskverk däremot då tänker jag direkt på ett rasslande ljud. Om det nu är detta du hör så köp absolut inte bilen! Finns i flertalet trådar här och tror ingen lyckats fixa det problemet under 50kkr. Gällande service så räknar bilen själv ut detta. Du kan enkelt kolla i färddatorn när det är dax. Dyrt att byta partikelfilter som egentligen skall vara självrengörande men det finns många som fått byta dessa ändå (ex min bil), kostnad cirka 17000kr. |
|
|
Min 118d låter ganska mycket som ett tröskvärk, alltså mycket mekaniskt men det är inget kedja ljud. Har haft flera bilar med denna motorn som låtit såhär helt normalt. Kedjeljud däremot det hör man direkt och det vill jag mer beskriva som ett slipande ljud hör du det skall du passa dig :-) |
|
|
Stort tack för era bra svar! De gjorde mig mycket klokare :-) Jag ångrade när jag åkte därifrån att jag inte spelade in ljudet - det är lite svårt att tänka igenom efteråt. Men jag har ändå så gott som bestämt mig för att inte köpa bilen. Så man kan inte spänna eller byta kedja enkelt utan det drar iväg prismässigt, även om den gått av eller inte? Kan man kolla detta med partikel-filtret på något vis? Kanske är något jag bör kolla upp när jag är ute och letar bil? Man blir ju lite skraj när man läser alla stora summor i Chester11's inlägg. Men jag antar att det är väl egentligen ingen större risk med en 118D än någon annan bil? |
|
| 1000kr i delar och 15h arbete att byta kedjor | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.