AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.144

Hög motoroljenivå i BMW 535d F11!

53
29
535d_Touring
535d F11 2011, M-paket!
Hej!

Har en BMW 535d F11. Bilen har nu gått 4400 mil, den servades senast vid ca 25927 km då oljan byttes den 20/6.2012. Jag har ej fyllt på någon olja sedan dess och bilen har ej varnat förräns idag.... Idag började bilen varna för att det är för hög oljevnivå i motorn. Jag kollar stickan och det stämmer att det är för mycket olja i bilen men väldigt lite för mycket. Åker in till BMW-handlaren som också konstaterar att det är för mycket olja i bilen men väldigt lite för mycket. BMW-handlaren sa att de kommer att mäta oljenivån i motorn vid nästa service om ca 4

Någon som har erfarenhet av detta? Känns lite märkligt, hur kan man förklara detta?

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Gör ett eget oljebyte, billigt i det stora hela.

Mvh Jonas B
Dr
362
Drib
325i-08
Har varit med om att oljemängden blivit utspädd (kondensvatten), på så vis till synes ökat. Men oljan i sig kommer alltid minska genom förbränning.
Har du kört på något underifrån? (Ett intryckt oljetråg skulle kunna förändra mängden olja som kan finnas där, men knappast sannolikt och inte några större volymer)
Partikelfiltrets regenerering har ju en viss utspädningseffekt där diesel blandas in i motoroljan. Många regenereringar pga. trasigt DPF eller styrelektronik skulle kanske kunna orsaka detta.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
tacho: Det kan inte stämma att Partikelfiltrets regenerering gör så att det kommer in diesel i motoroljan. För skulle det göra det så kommer överskottet leta sig tillbaka till förbränningsrummet och sen resulterar det i en motorrusning.
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Vad ja vet så är förmycket olja lika illa som förlite.. Jag hade inte väntat utan köpt mig oljesug på Biltema för någrahundra. Sugit ur någon deciliter och sluppit oroat mig. Sen kan du använda sugen vid oljebyten själv utan att söla med pluggar och ligga under bilen.
mobe: Ja, det är precis vad som har hänt i ett antal fall, med motorhaveri som resultat. Säger dock inte att det måste vara orsaken här.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM nivån har stigit är det ju något som spätt ut oljan - antingen är det kondensvatten och/eller diesel - i värsta fall är det glykolblandat kylarvatten.

Oavsett är inget av detta bra för smörjegenskaperna och jag skulle definitivt bytt oljan och slagit i ny olja av rätt kvalitet och rätt mängd. Glöm inte att byta oljefiltret samtidigt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.