AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.145

Vågar man köpa en tidig (2008-2009) F01?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Vågar man köpa en tidig F01?
Någon som har erfarenhet av tidiga årsmodeller?
Bensin 740-750 är det jag funderar på.

Vad strular?
Hög oljeförbrukning har jag hört talas om.

Eller måste man ta fram stora börsen och köpa 2011 -> ?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Varför skulle du inte gå på en MÅ09? En mkt bra bil redan i grundutförandet. Visst är det så att efter hand som bilen kommer längre i modellcykeln så kommer justeringar och uppgraderingar, men det startar ju från en redan hög nivå.

----
BMW CS/SC #6212
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Tor; Köp en (min) med garanti så slipper du bekymra dig. :D
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Narvselius: Jag frågar för att jag inte vet, hög oljeförbrukning (som visserligen inte är någon stor deal) är en grej som jag läst om dom tidiga årsmodellerna. Undrar helt enkelt om dom strular mycket? Göran på GW Engineering avrådde från tidiga årsmodeller, men fick bara hög oljeförbrukning som svar, inga andra konkreta exempel på vad barnsjukdomarna kan bestå av.

Tanken är att köpa en som gått under 10.000 mil gärna 5.000 mil och sedan behålla i 3-5 år. Vill helst slippa skruva hela tiden.

Mattias: Jo den är som jag skriv tidigare intressant, blir dock inte affär fören till sommaren, men finns den kvar är det intressant.

Hur är oljeförbrukningen på din?

Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Har fyllt på olja en gång mellan service.

Sen hade jag problem med "01/2000". Rätt känt fenomen på både F10 och F01. Den indikerar att bilen ska servas år 2000! :D
Det tog rätt lång tid för BMW att fixa det men till slut fixade dom det och det har inte varit några problem på 6-7 månader.

Annars har jag inte råkat ut för några problem. Bilen känns trygg, komfortabel och hög kvalitet.
Kan tänka mig att din mekare rent generellt avrådde från första årsmodellen. Det är ju liksom en "sanning" att det ska vara mycket problem med den. Kan dock tänka mig att BMW inte vill ha det så på sitt flaggskepp.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ett tips är att kolla ADAC och Dekras stora begbilsundersökningar på nätet OK, de är på tyska, men det är ju ganska lätt att förstå innebörden :) F01:an klarar sig helt ok, av vad jag läst.

Som sagt, det finns alltid exemplar att undvika, men jag tvivlar på att kvaliteten är så dålig på alla MÅ09:or att de skall undvikas.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack för svaren!

Skall kolla ADAC / Dekra.

BMW har väl generellt klarat sig ganska bra från barnsjukdomar. Finns ju dock andra bilar som är rena katastrofen första åren, MB W220 är ju ett sådant exempel, sjukligt mycket strul på -99-00, hade själv en facelift 2003 som fungerade klockrent under dom 2 åren jag ägde den.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min f02:a från 2009 har just gått 16500 mil och det enda som gått sönder är kompressorn till luftfjädringen bak samt att Comfort Access på förardörren fungerar lite sporadiskt.

Oljeförbrukningen är aningen hög, det ska bero på taskigt material i vevhusventilationen enligt en BMW service bulletin och BMW har uppgraderat materialet i sagda prylar på senare årgångar. Ska byta den och växellådsoljan här i veckan och hoppas på många fler mil i bilen utan bekymmer. Handtaget byts det med när jag ändå är i farten.

I övrigt är bilen som ny fortfarande :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Låter ju bra det! :)

Hur länge och hur många mil har du ägt din 750? Vilken tillverkningsmånad har den?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har haft den i ett år nu och ca 1500 mil men jag känner till bilens historik sen ny.

Tillverkad 200902

Niklas

Fransosen
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Farfar har haft sin 09a 730d snart två år och 5000mil. den har gått utan större problem. Det jag känner till är att han har behövt reseta datorn när stereon tystnade. Sen har han haft nått strul med komfortöppningen annars har den gått kanon inga mekaniska fel eller motorfel.

// Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.