|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min ABS-lampa lyser och jag misstänker att det är reläet som spökar. Problemet är att jag inte hittar den där den ska vara. Jag har kikat under kåpan vid ratten där den bör finnas, men inte en uns till liknelse av relä. Den ska sitta precis ovanför ABS-styrboxen i en egen reläsockel. Har kikat runt i motorrummet men hittar inge där heller. Har ni nå tips o ge mig? Mvh Patrik | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var står det att ABS-systemet har ett eget relä? |
|
Om du googlar på e30 abs relä så får du upp bilder, videos och länkar. Dock så hittar inte jag de på min. Tydligen är det ett vanligt fel att reläet går sönder. |
|
Ska kolla! Du har ingen länk? EDIT : Ok, hittade hur mycket som helst. Länk Länk Det elschema jag har (det är BMW's egna) visar att styrboxen strömsätts via hydraulikenheten som i sin tur får ström från "main relay". Nu är dessa elscheman för den nordamerikanska marknaden, så det *kan* finnas avvikelser för andra marknader - men det brukar mest vara kring externa ljus och dylikt. |
Och RealOEM har med det i sina diagram också Länk Märkligt. |
|
Jag har kikat på dom elschemorna å, men jag blir ju inge klokare för de. Jag har tagit bilder under instrumentbrädan men ser inget på dom bilderna heller. Läste på ett forum att det skulle vara 2 bruna 1 grön och 3 röda kablar till detta reläet. Men jag ser inga såna kablar heller. |
|
Märkligt värre - nu har jag bara kvar min E30 som inte har ABS annars hade jag nog rotat runt i detta. |
|
Har hittat info på några utländska sidor att dom senare modellerna av e30 inte har detta reläet under ratten, men det står inte vart den finns annars. Finns det någon som har en senare modell som kan kika? Mvh Patrik |
|
Aha, det verkar stämma! Tog mig en titt på ett elschema för en 86 års modell (du har ju dessa också så ta dig själv en titt där)! Kolla på ABS-schemat sid 38 - där finns ett "over voltage protection relay" som inte finns på senare modeller jag tittade på. Kolla sedan på Component location chart sid 103, där pekas det ut att "over voltage protection relay" sitter precis ovanför ABS-styrboxen precis som andra sidor på näten indikerat! Men då är det som jag trodde innan, på nyare modeller är det main relay som används även för ABS-styrenheten. |
|
Vilket program/bok kikar du i? |
|
Samma som du, ETM i form av lösa PDF-filer (från BMW of North America, Montvale, New Jersey). De är de som alltid brukar cirkulera runt och finnas. Jag har även lagt upp dem här (trodde det var kanske härifrån du kollade) Länk |
|
Ah.. ok 😃 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.