|
|
|
|---|---|
|
Titta på klippet: Jag har exakt detta fel, vad skall åtgärdas. Kan tilläggas att jag har problem med bränd oljelukt inne i kupen vid stillastående. Jag har bytt ventilkåpspackning, samt ska byta vevhusventilations filter. Vänligen Jimmi | |
|
Har exakt likadant jag också.. Vet inte vad jag ska göra. Så hoppas någon varit med om det och kan hjälpa till. |
|
|
Nu lyser även den gula (motor) varningslampan. För höga avgasvärden ? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hallå BMW-vänner, Jag tror att de motorer ni har i era bilar är samma motor som jag har i min 316. En 1800-kubikare som benämns N42. Jag är mitt uppe i felsökning av min egen 316, som dock har det felet att motorvarvet sjunker eller "droppar" tidvis på tomgång. Det genererar också gul motorlampa och felkod. Så min första fråga är naturligtvis: Får ni tänd varningslampa på panelen? Andra frågan är: Har ni läst av felkoder? Ett vanligt problem kan vara tjuvluft någonstans på insugssidan, det brukar kunna ge orolig tomgång. Det kan faktiskt ge både förhöjd och sänkt tomgång. Det är där jag skulle börjat om jag var er, givet att man har läst ut eventuell felkod. Det finns egentligen en hel del trådar om tjuvluft (jag har själv skapat två stycken) så det är nog vettigare att ni söker än att jag återupprepar tips som skrivits i dessa. En kontrollfråga kan ju dock vara: Stiften, är de bytta? Oljelukt. Har haft det på min 330 på det sätt som beskrivs. Har man fått det tätt (ny ventilkåpspackning är såklart ett recept) så kan doften tyvärr ligga kvar ganska många mil. Gammal spilld olja på grenrör ger inte med sig så lätt. Måste rengöras i den mån man kommer åt, alt brännas bort vilket tar ganska många mil. Man måste alltid fråga sig dock: Varför trycker han olja ur ventilkåpspackning? Rimligen på grund av igensatt vevhusvent, men då brukar han också gå ganska dåligt. Min gick bra, men jag bytte ändå då jag såg att vevhusvent var densamma som vid tillverkning, dvs 2002. Det var dags helt enkelt. Framförallt för att montera den uppdaterade versionen från 2003 som är fodrad. (min original var inte det). Även om vevhusvent kan se fin ut från synliga ställen, så kan det vara oljeseparatorn under insuget/insugssidan som är kass, alt returen till oljesticksröret (tunn slang) som satts igen. Det är vanligt. Det var väl mina tips so far. /Anders |
|
Stämmer: Jag får gul lampa (höga avgasvärden) Funkar biltemas felkodsläsare till detta .. Bilen går bra i övrigt. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Gul motorlampa indikerar "konstiga avgasvärden" snarare än specifikt "höga avgasvärden". m.a.o det kan vara lite vad som helst som felar som åtminstone ger felaktig blandning - vilket lambda hojtar om. (d.v.s. lampan tänds) Ingen erfarenhet av Biltemas versioner. Har för mig att de maximalt klarar motorvärden - vilket iof är intressant för dig nu, men om man ändå lägger pengarna så skulle jag lägga dem på en läsare som erkänt klarar mer. I BMW-krestar brukar det vara INPA eller Carsoft. Eller BMW-scanner 1.4. (kolla eBay) Tomgång som dummar sig kan även vara kamaxelgivare (bytt båda på min 330) och det tror jag inte du kan se på en enklare felkodsläsare som ev bara informera om avgasrelaterade problem. /a. |
| Om vakuumpumpen läcker, kan detta vara anledningen till det kanske? Eller om ccvn är fuktig och läcker lite också? Kan även tillägga att den fuktar runt oljepåfyllningslocket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.