AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.771

Hessa industri, billiga kemikalier

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Länk
De säljer bara till företag, men har en del intressant i sortimentet, billigt är det också.
Någon som provat deras produkter?
Alkalisk avfettning, fälgrengöring, schampo, och speciellt avrinningsmedel är intressant.

Finns rentav nånstans där man kan köpa liknande produkter som privatperson?
Bollnäs bilvård mfl säljer ju bara "märkesgrejer" och "nördgrejer" där det inte finns säkerhetsdatablad.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Bollnäs Bilvård har givetvis säkerhetsdatablad för allt om du ber om det, jag tror rentav att det är ett krav för att man överhuvudtaget ska få sälja den typen av produkter i Sverige?

Jag har inte provat just HESSAs produkter, däremot några liknande grejer från Arom-dekor Kemi. De var helt okej så det torde dessa också vara.

Är det främst lågt pris du är ute efter föreslår jag att du kollar vad som finns i UK, utbudet där är helt enormt och priserna är betydligt bättre än i Sverige. Cleanyourcar.co.uk brukar jag handla av.

/Masten
ma
7.450
marin849
Jag är ute efter ett industriellt sätt att tvätta min bil. Dvs prova ut en produkt för varje ändamål, köpa in i koncentrat i större mängd så det räcker länge, inte falla för häftiga namn i flashiga förpackningar där det är halvhemligt vad som ingår och inte finns några miljömärkningar eller info om biologisk nedbrytbarhet, sedan upplagt färdigblandat i sprutor beroende på säsong, redo att användas, tvättrutinen är stenhårt fastställd och den alkaliska avfettningen och avrinningsmedlet läggs på med keminjektor, schamponering vid behov. Torkas med lövblåsare.
Fort ska det gå, ingen onödig beröring av lacken och till lågt pris.

Då funkar inte 1liters sprayflaskor för 200kr som tar slut hela tiden om man tvättar ofta - plötsligt är bilvårdsproduktontot större än t.ex. service och försäkring.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Då köper du HD Grön (Svanen-märkt alkalisk avfettning) i 5-litersdunk från Bollnäs Bilvård, spädes 1:40-1:50 sommartid och 1:10-1:20 vintertid. Avrinningsmedel har jag inte koll på...

/Masten
ma
7.450
marin849
Japp, har redan 25-liter. :)

Avrinningsmedel verkar klurigare. Och fantastiskt, prova i en sån där polett-gör-det-själv-tvätt.
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Bra där!

Jag har provat avrinningsmedel i GDS-tvätt, men ser det inte som något direkt krav. Jag brukar avsluta tvätten med att hälla vatten över bilen med en stor vattenkanna, eftersom jag håller mina bilar välpolerade och lägger lackskydd lite då och då bildar vattnet då stora sjok som rinner av och kvar blir endast några droppar här och var.

Tänk på att du aldrig kommer få bilen helt ren om du inte rör lacken, "trafikfilmen" är svår för att inte säga omöjlig att rå på utan schamponering.

/Masten
HESSA verkar intressant, helt riktigt som marin849 skriver att man tjänar massor på att köpa riktiga produkter i industrikvalitet och i storpack.
Frågan är vem som är bakomliggande tillverkaren, eller om HESSA själv har en kemisk/teknisk industri?
Med tanke på att Kemetyl (Hall Miba) har en omfattande tillverkning som förutom de kända T-produkterna även säljs under en mängd varumärken, även mera kända som Turtle och Sonax... så kanske detta kan vara en källa även till ovanstående. En annan riktigt stor aktör är CRC, båda dessa tillverkar kemiska produkter i Sverige, frågan är kanske om det finns plats för flera...?
Men varumärken finns det ju gott om, och som redan nämnts, säkerhetsdatablad (MSDS eller bara SDS) är en viktig källa till fakta, och är ingalunda ett svenskt eller ens europeiskt påfund. Finns över hela världen och är en viktig pusselbit när man vill ta reda på fakta och innehåll i den dyra flashiga sprayflaskan...

FP
ma
7.450
marin849
Eller hur!

Körde på HD grön med keminjektorn i nya tvätten häromdan, vilket nöje :)
Nu vill jag ha samma nöje med avrinningen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.