AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.344

Vad händer vid defekt tändspole med lysande motorlampa.

Bilen har gått lite ryckigt till och från på låga varv i över ett år.
Nu började det rycka rejält med lysande motorlampa som följd.
Trodde då att det berodde på en läckande ventilkåpspackning då den läckt lite på utsidan.
Det var kruttorrt i tändstiftsbrunnarna, packningen byttes ändå.
Nu till min fråga jag har kört kanske en 5-10 mil med denna lampan tänd hur påverkas katten av detta?
Egentligen borde det lukta oförbränd bensin men det gjorde det bara i början innan lampan tändes.
Provade att radera koderna och med lampan släckt så luktar det rejält med oförbränt till den tänder lampan igen efter 2 minuters körning.

När den väl tänt lampan och lagt kod missfire och kod för tändspole stänger den av bränsletillförsel på den cylindern?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stämmer den stänger av bränsletillförseln till den cylinder som spolen är paj på för att inte dränka katten i bensin. Är nog bäst du fixar en ny spole omgående då.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag var på skroten men de hade bara bremi och den såg annorlunda ut dessutom ville de ha 300kr för den.
Jag beställde en ny bosch.
Det var ett par månader sedan det inträffade, den borde ha klarat sig rätt bra jag har ju inte kört med bilen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är som Hasso skriver, det stora problemet är att om motorn rycker då och då (även lite) men motorlampan INTE tänds så att cylindern inte stängs av och katalysatorn därmed får sig en skvätt oförbränt bränsle då och då när den är varm så kommer den att ge upp.

Får se på besiktningen sen hur det har gått, bilen börjar bli till åren och det är det ena felet efter det andra och nu ska den bytas ut.
Tändspolen är nu bytt, den gick jämnt på en gång lampan släcktes efter 12km körning
Och fueltrimvärdena såg bra ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.