|
|
|
|---|---|
|
tjosan ny på formumet har letat ett tag men inte hittat något så hoppas någon vet här Jag har airbag ratten i min e34 års 94 och vill ha dit en ratt som inte har airbag dvs en m-tech ratt från en e34 , folk säger att rattstången skiljer ? sant eller ej? isåfall till min fråga Går de att byta rattstången isåfall? någon som testat detta`? mvh | |
| Jag hade en e34 525 -92. Det var olika rattstänger med resp utan airbag. Jag bytte ratt från airbag till en utan. Lite botaniserande på skroten med skjutmått visade att en ratt från en E36 utan airbag passade e34ans airbagrattstång. Anledningen till att jag bytte var att min airbaglampa inte ville slockna och beskedet jag fick av BMW efter felsökning var att "rattstången måste bytas". Detta till den nätta summan av 10000:-+moms. Detta var -96-97 någon gång.. Dyrt som f-n. E36 ratten var dessutom något mindre och tjockare i greppet. Det kan ha varit en M-tech kringla till E36. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer det som jaguar säger, splinesen på E34 är olika beroende på om den är utrustad med airbag eller inte (antagligen för att man inte ska kunna byta). Även angående E36 så har jaguar rätt (visste inte detta själv men har fått den infon även i andra trådar). Exakt vilka rattar, modeller och år har jag ingen som helst aning om, det är nog skjutmått som gäller. Tex mäta upp en E36 som har korrekt mått på splinesen, ta dess chassinummer och via RealOEM (en kopia av BMW's reservdelskatalog på nätet) kolla upp vilka rattar som var avsedda för denna model och på så sätt få en förslagspalett av vilka rattar som borde passa. |
| tackar för sver detta tåls att kollas upp | |
|
det är denna jag vill få dit Länk annars får man försöka få tag på en rattstång billigt o se om de går att flytta över |
|
|
Årsm. 94-95 har väl samma dimension som e36/e30? Bolt-on skulle jag säga. Montera ett Airbagnav med motsånd när du ändå har isär skrotet Länk Edit: Osäker om det navet jag länkade lirar med OEM/Original ratt |
|
|
de navet du länkade är till eftermarknads rattar ;) men ska söka lite i detta ska riva ner min e34 o se om man kan se skillnad på en ikke airbag rattstång o en som har |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.