|
|
|
|---|---|
|
Surfade runt och snubblade över detta Tyska företag: Länk Dom mappar om bilen och resultatet blir +24hk, 29nM högre vrid och 400 i högre varvtal. Detta gör dom för €500 (och för €200 extra tar dom bort fartspärren). Är det någon som har någon erfarenhet av sådan "chip tuning" och vad är för/nackdelar? Exemplet ovan gäller E39 540ia. Är 24 hästar verkligen något man känner av på en bil som redan har 286hk? | |
|
Behöver ju inte leta så långt för att hitta liknande grejer: Länk Sen om man kan känna skillnad eller inte...svårt att säga ibland på en sugmotor. Min gamla Audi S4 4.2 chipades i samband med byte av avgassystem. Jag kände skillnad, men bara i gasrespons. Kände ingen skillnad i acc eller vrid direkt. Förbrukningen gick ner en aning faktiskt. Men inte mycket i det stora hela. Och på en så gammal bil som en E39... Nja jag skulle nog inte lägga dom pengarna för ett mycket tveksamt resultat. Hellre isf lägga dom pengarna på att försöka få tillbaka dom gamla originalhästarna. Engine flush kanske, eller nåt sånt. |
|
|
Personligen tycker jag det är för mycket pengar i förhållande till vad du får ut av det. Jag mappade om min f.d. v70 turbodiesel för 5000 kr och jag fick ut 62 hk mer samt nästan 70 Nm extra vrid. Skillnaden var markant men jag tror inte du kommer märka någon större skillnad på de siffror du nämner. Rent generellt är det inte särskilt lönande att mappa om bilar utan turbo. |
|
|
Min tanke också. För lite "bang for the buck" på en sugmotor. Noterbart på den där svenska sidan du länkade till är att dom kan skrämma upp M5 med 60HK. Ingen aning hur det går till för det är väl också "bara" en sugmotor? Nyare teknik kanske? Jag glider vidare i orginalutförande med v8:an. Tack för era svar! |
|
|
200 Euro låter dyrt för att ta bort fartspärren. Den här firman göre det för 119 Euro: www.woliemotorsports.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.