|
|
|
|---|---|
|
Kan någon som bytt fjädrar själv på sin e61 ge en liten instruktion på det och om det är något speciellt att tänka på? Mvh | |
|
Bytte själv för någon vecka sen hela kittet. Jag följde de här instruktionerna Länk , är en e39a men det ser nästan likadant ut. även den här förklarar väl Länk . Rekommenderar att byta stödlagren/fjäderbenslagringen med nya självlastande muttrar x6. (mina va ganska trötta) Muttern som håller stödlagret fast i fjäderbenet kan sitta som bara den. BMW har en speciell öppen hylsa för muttern, det fungerar bra att använda en 21mm lång tändstiftshylsa istället. Skaffa ett bra fjäderpressverktyg, det är precis att man får ihop fjädern på m-sport fjädringen. Jag gjorde det för första gången det tog ca 4h för framvagnen. |
|
| Muttern som Riverss lossnar direkt med mutterdragaren.. | |
| Eller en 21 mm hylsa + förlängare med hjulen i backen. Börja med att lossa lite på den muttern innan du skruvar isär allt. | |
| Tack för svaren. Det verkar som att det räcker att lossa krängningshämmarstaget och spänna ihop fjädern i hjulhuset och sedan vika ut det och på så vis byta fjäder? Lossa absgivarkontakt osv. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
du tar ju loss hela fjäderbenet sen pressar du ihop fjädern den här sammanställningen är som sagt riktigt bra Länk |
|
" Det verkar som att det räcker att lossa krängningshämmarstaget och spänna ihop fjädern i hjulhuset och sedan vika ut det och på så vis byta fjäder? " Det kan gå, beroende på hur du kommer åt och monterar fjäderkompressen, blir den överblivna gängan på kompressen uppåt så kommer den att sticka ut och ev. ta i skärmkanten. Men får man ut fjäderbenet utanför skärmen utan att behöva dra ihop fjädern så är de inget större jobb att ta loss hela benet från navet.. Se denna bild Länk Här är den övre spännaren vänd så gängan går uppåt.. |
|
|
Jag bytte igår fjäder vänster fram på min E61 525xd. Jag kan bekräfta att det förmodligen räcker med att lossa krängningshämmarstaget. Jag råkade iof ta bort oket innan jag insåg att det kanske hade gått ändå. Jag använde dubbel uppsättning fjäderspännare. Biltemas billigaste (fs1) + deras näst billigaste (fs2) som liknade den i tidigare nämnd instruktion. Jag använde först fs2 för att spänna ihop fjädern tills käftarna gick emot varandra, som bild i instruktion + några varv. Gängan pekade då nedåt så jag kunde vika in det hela under skärmkanten. Jag fick använda fs1 för att spänna lite till med käftarna om "fjäderlocket" då jag saknade typ 1cm för att få dit lagret och muttern. Tog bort fs1 efter att muttern var på plats. Sen vek jag in dämparen med fjäder under skärmen och började öppna fs2 med en nyckel. Lite jobbigt då 6-kantskallen var högt upp i hjulhuset. Efter ett tag tog jag fs1 och spände underifrån och kunde på så vis lossa fs2, och sen var det enkelt att öppna fs1 med spärrskaft underifrån. Värt att notera är att drivaxeln kom ur när jag vek ut dämparen. Kändes som att det hela hängde i damasken. Det gick bra att få drivaxeln tillbaka på plats när jag vek in dämparen genom att snurra lite på bromsskivan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.