AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.782

535ia e34 startar ej

Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
Tjenixen, har en e34 535 som inte vill starta, den får både gnista och bränsle (535orna hade tydligen bara en bränslepump som går när man drar starten), testat plugga ur LMM, vad tror ni? Blev svagare under färd sen dog den helt och vill knte starta, kan tända till på någon cylinder ibland en kort sväng. Tänkt mäta upp om spridarna öppnar och så men bilen är tyvärr 20 mil ifrån mig för tillfället! Vad tror ni? Styrboxen som kanske gett upp? Om vevaxelgivarn hade farit så borde den inte ge gnista eller hur?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, om styrboxen inte får en signal från vevaxelgivaren så vägrar den starta motorn (kommer inte ihåg om det är bränslet eller gnistan eller båda den tar bort - men eftersom du har båda så borde det inte vara fel på denna signal iallafall).

Yes, E34 535i har bara en bränslepump. Och jag kan heller inte påminna mig om att jag någonsin hört att den primar systemet - vilket är lite märkligt. Har mekat med min E34 535i hur mycket som helst men aldrig testat ordentligt om systemet primar eller inte. Ska faktiskt meka lite med den nu framöver, ska nog testa detta en gång för alla.

Låter ju lite som att bränsletillförseln försvann (blev svagare och svagare och sedan dog). Det finns bränsle i tanken - eller hur? :-)

När du säger att den får bränsle, hur verifierade du detta? Finns ju lite olika sätt, därför jag frågar. Det är ju dessutom en sak att det kommer bränsle, men en annan att spridarna verkligen öppnas. Lyssna med hjälp av skruvmejsel om styrdatorn överhuvudtaget försöker öppna spridarna (spetsen mot spridaren och skaftet mot örat) - man hör mycket tydligt när det klickar.

Var kollade du att det kom gnista? Från sekundära spolen på tändspolen? Eller ut från fördelarlocket? Eller vid änden av en tändkabel? Var det en kraftig gnista? Dvs orkade den hoppa en bra bit genom luften?

När du försöker starta den, vill den fortfarande tända till ibland på någon cylinder - eller var det bara ett fenomen som du märkte direkt efter att den dog?
Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
Måste kolla det där med att den öppnar spridarna, ryckte en slang vid fuelrailen och drog på starten och det sprutade på rätt fint då! Och jodå nog har jag bränsle :-) det låter precis som något med bränsledelen som du säger, tyckte gnistan var lite fattig nästan när jag kollade på änden av ena tändkabeln, men testade byta både tändspolen och fördelar locket utan resultat! Den vill fortfarande som tända till någon gång men det är inte nästan något. Man hör att den kanske på en cylinder gör det!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, då verkar det komma en del bensin iallafall :-)

Men som sagt, prova och se om styrboxen försöker öppna spridarna. Om styrboxen skulle vilja se till att en motor inte startas (pga avsaknad av triggersignal) så är det mest logiskt att den låter bli att öppna spridarna. Att vräka ned bränsle och stänga av tändningen tycker jag är en väldigt dålig idé.

Skulle de öppna så får man väl dubbelkolla bränsletrycket, fast det måste vara riktigt dåligt tryck om den inte ens tänder lite grann. Men värt att kolla för säkerhets skull om det nu skulle visa sig att spridarna öppnar sig som de ska.
Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
När man lägger upp det på det sättet så låter det ju faktiskt mest logiskt! Ska ta och kika nästa gång jag är till byn, blir ju tyvärr först till valborg jag hinner dit!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Spodermon : Har du lyckats få liv i E34'an?
Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
Första original m30 jag sett som var totalspikad på två cylindrar och kolvarna var alla skadade haha..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O fy tusan! Samma här, aldrig sett/hört något sådant på en strictly original bara hända sådär.

Ok, det förklarar iallafall startproblematiken :-) Tack för uppdateringen!
Sp
33
Spodermon
M535i e28 -86
Hehe, japp var som lite av en suprise, men förstår inte riktigt hur det har hänt, nånå jag har ju oftast en jäkla otur :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.