|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW E91 som jag har köpt ny inredning till. Tidigare hade jag manuella tygstolar med värme och nu har jag installerat elstolar i helskinn men jag får det inte till att fungera! Allt är helt dött, vad har jag gjort för fel? Kontakten under stolarna (svart/gula) har 12V men trotts det så fungerar ej stolarna. Tacksam för all hjälp jag kan få! Med vänlig hälsning | |
|
Hej, Berätta gärna om det är en Pre-facelift E91 eller om det är en facelift samt om de nya stolarna du har är helt elektriska eller manuella med funktionen att de trycker fast ryggen. Ska se om jag kan hjälpa dig därefter. Jag har nämligen bytt stolar i min E90 LCI från standardstolar med värme till manuella sportstolar med funktionen som klämmer åt ryggen. Mvh Sahi |
|
|
Hej! Det är en års modell 07 utan facelift. Stolarna är helt elektriska, alltså inget som görs manuellt. Tack så mycket! Med vänlig hälsning |
|
|
Utan att veta: kan det krävas programmering? /någon säkring som saknas? |
|
|
Citat Thielfoldt: "Kontakten under stolarna (svart/gula) har 12V men trotts det så fungerar ej stolarna." Menar du att det ALLTID ligger spänning på denna kabel?? På min gamla E39 gjorde jag samma byte från standard till "fullel" och då fick vi dra fram en kabel som hade konstant spänning till stolarna innan det funkade. |
|
|
Okej.. Det är lite svårare att byta till helt elektriska stolar från manuella, men det går! Jag vet en som har gjort det. Jag antar att det dessutom är stolar med minnesfunktion? Här är länk till en tråd som kanske kan ha svar på dina frågor: Länk Edit: Du måste koppla in dig på Canbus bland anant... Mvh Sahi |
|
|
Ja, jag var med inne på om det skulle krävas en programmering men är lite osäker. Citat Shalin: Menar du att det ALLTID ligger spänning på denna kabel?? Ja, antar att det är spänningen till stolsvärmen som sedan regleras med olika signaler beroende på vilken "styrka" man vill ha på värmen där man sitter. Hade själv en E39 som jag med kopplade in el-stolar på och fick dra kablar men tänkte att jag kanske kan slippa detta när jag redan har spänningen som krävs. Citat Sahi: Jag antar att det dessutom är stolar med minnesfunktion? Ja, det är stolar med minne. Dock är inte det prio just nu, vill helst bara få de att fungera först så kan jag fokusera på det senare. :) Tack så mycket alla för er hjälp! uppskattas! |
|
|
Okejj.. :) Här har du en annan DIY som kan vara till hjälp för dig. Länk Mvh Sahi |
|
|
Tänk även på att ta bort minuskabeln från batteriet och vänta minst 15 minuter innan du kopplar ur stolens elkabel. Då får du ej airbag-fel när du kopplar in allt igen. Passa även på att städa ordentligt under stolarna när de ändå är borta. Jag har bytt säten två gånger på min bil. Första gången tog det typ 7 timmar med demontering av alla detaljer och imontering. Andra gången, när man hade koll på sakerna gick allt på 1,5 timme. |
|
|
Du behöver canbus kablar, och programmera bilen med ex. vis NCS Expert. Jag bytte från manuella std stolar utan värme till sportstolar med värme och eljustering/minne Hittade endel på nätet förut när jag sökte på typ "retrofit bmw e90 seats" mvh Tobias |
|
|
Tack för all hjälp och länkar! som jag har förstått det så är det egentligen bara att bygla stift 9 med 4 och även 13 med 8. En sak jag inte förstår dock är vad K_can är, vad den gör och vart man kopplar in det? Det verkar nämligen som att det är ganska viktigt att koppla in. Med vänlig hälsning |
|
|
Prövade att sätta i passagerar stolen och byglade stiften som de säger att man ska göra men får det inte att fungera... får sätta tillbaka tygstolen tills vidare.. Ingen som har någon ide? Med vänlig hälsning Hannes |
|
|
K - can är en form av datorsignal som ev. måste kopplas in för att få dina stolar att fungera. Lusläs tråden som jag länkade (den på e90post). Jag är rätt säker på att du kommer få svar på många av dina frågor där. Mvh Sahi |
|
|
Lite uppdatering! Har kopplat in förarstolen (+ & - samt k_can) och allt fungerar klockrent med minne och allt utan programmering. Dock får jag inte passagerarstolen att fungera trots den får + & -, den behöver ju inte k_can så vad missar jag? Någon som vet? |
|
|
Hej! Jag har en -06 318d e91 som förarstolen är sliten på. Tänkte gå och kolla med våran bmw verkstad i stan men det har inte blivit av än pga mina jobbtider. Finns det någon bra hemsida man kan beställa från? Tänkte så det blir rätt färg så det matchar med resten av inredningen och så det passar såklart. Det är ljusa skinnsportstolar. Skulle gärna vilja veta vad priset ligger på ungefär om man ska passa på att byta på passagerarsidan på engång? :) Mvh Philip |
|
|
Kolla på bildelsbasen, laga eller eBay. Med vänlig hälsning, H |
|
| Ska göra det, tack! | |
| Thielfoldt: Vad krävs i material för att utföra det här bytet? Hur långt tid tar det ungefär? Har precis köpt mig elektriska stolar med minne och jag har standard sportstolar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.