|
|
|
|---|---|
|
Var och skulle skifta till sommarhjul på X3:an idag. Då tycker personalen att bakdäcken är slut (bara 5mm kvar...) och hävdar dessutom att, eftersom de ser mest slitna ut på mitten av däcket, att jag slarvat och kört med för lite luft. Jag hävdar då att slitage på mitten av däcket tyder på för mycket luft. Däckkillen säger då att det gäller bara smala däck, inte breda (X3:an har 255/40r19). Eftersom däckfirman brukar trycka i 3,5kg och jag normalt inte fyller på under en säsong om det inte verkar föreligga något speciellt behov så verkar det ju, om jag har rätt, som om det är däckfirman som orsakat det ojämna slitaget. Någon som vet hur det egentligen ligger till? | |
| Breda lågprofilsdäck slits mer mitt i slitbanan med för lite luft. Centrifugalkraften slungar ut mitten av slitbanan och däcket får en konvex slitbana. Högt tryck sträcker upp slitbanekorden så att slitbanan hålls platt trots centifugalkraften och däcket slits jämnare över hela bredden. | |
|
Däckkillen har rätt. Har själv haft samma uppfattning som du men märkte att jag hade fel. kostade en omgång dyra däck. Tryck i mycket luft, åtminstone samma tryck som för fullt belastad bil. Kolla lufttrycket ofta, helst på samma ställe, eftersom det diffar mycket mellan olika mackar. Rekommenderar faktiskt att du skaffar en egen pålitlig manometer som du kollar trycket med innan du kör iväg på morgonen. Ursäkta harangen om du redan tänkt på allt detta redan. |
|
|
OK, tack för svar. Bra att veta att man kan ha fel ( för en gångs skull). Litar inte till 100% på "mina" däckkillar sedan de tryckt i 4kg på mina 20" Dunlop Sport Maxx på X6:an, och jag gick in och kollade på Dunlops hemsida och fick reda på att max tryck var 3,5 kg. |
|
|
Var går gränsen för vanliga däck och breda lågprofil däck? När jag skulle lägga på sommardäcken såg jag att de var mest slitna ute i kanterna, har jag haft för högt tryck då?(225/55 zr 16 99 W XL) Min lokala däckhandlare avråder mig från Nokian,säger att de inte är bra på en BMW. Vad kör ni på för däck? |
|
|
Falsterbo: Jag körde i 3 kg för att kompensera, det rullar fint nu. Kommer att köra på 2,7 efter däckbyte. Tack för rådet. Martin: om min däckfirma hade gett mig rådet att byta vid 5mm, hade jag bytt däckfirma. Du har ju säkert 1500-2000 mil kvar på dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.