AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.597

oljetryck lågt 645 -04

pe
7
peter76
Bmw 645 -04
Jag har lågt oljetryck på min 645 som gått 11000 mil.
är det vanligt?
tror att det kan finnas oljefilters-papper i kanalerna. vad kan man göra?
extern engine flush kanske? finns det såna firmor i göteborg eller falkenberg?

var sitter oljetrycksgivaren?

vad kan man mer göra för att lokalisera problemet grundligt o enkelt? tacksam för svar. mvh / Peter

PJ
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Peter tar för givet att du bytt olja 00-40 jobbarkompisen annars har jag den hemma aral
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur lågt tryck är "lågt"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Var de inte den motorn som de är superviktigt att "rätt" filter sitter monterat? Med fel så blir oljetrycket för lågt, men inga instrument märker de!
pe
7
peter76
Bmw 645 -04
Jo jag tror att förra ägaren monterade ett för kort filter så att det gick sönder varpå filterpapper pumpats ut i kanalerna.
Men jag vill försöka göra en engineflush med nån extern pump
Så att man slipper starta motorn
Ja oljan e bytt, samt pumpen

PJ
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hur vet du att du har lågt oljetryck? Har du mätt med en manometer? Om inte kan det ju vara fel på den givare som visar "lågt oljetryck"!

Om du nu har fått delar av oljefiltret in i motorns oljekanaler vad är det som du hoppas skall bli bättre med en engine flush?
Jag kan svårligen tro att du kan hoppas på att filterpapperet kan "spolas ut" eftersom alla motorns lagerspel är så små att dom knappast släpper igenom några delar av ett oljefilter.

Är du säker på att du fått in papper från oljefiltret i motorns oljekanaler (då bör också oljetrycket sjunkit "plötsligt") finns nog bara en sak att göra för att vara säker på att undvika ett dyrbart motorhaveri. Nämligen att plocka isär motorn och demontera alla pluggar vid oljekanaler så att man kan komma åt att göra rent i dessa samt verkligen se in i dessa för att vara säker på att allt "skit" är borta!

Per L
pe
7
peter76
Bmw 645 -04
Jag vet att oljetrycket är lågt för att den varnar för det och man hör oxå efter nån minut att den tickar i ventilerna, därför vill jag inte starta motorn i onödan.

Nja jag tänkte att engineflush flush vätskan är mer lättflytande och när man spolat färdigt så rinner det tillbaka till mynningen där oljepumpen vanligtvis sitter och på så sätt får ut de största bitarna av filterpapper , speciellt om man gör om proceduren flera gånger, samt att man kanske kan backa en extern pump,
Och sedan när man tror sig vara färdig, mäta upp oljetrycket.
Sedan om det kanske finns nån liten eller några små bitar kvar, så går de väl sönder till sist o hamnar i det nya filtret , så man kan ju då byt oljan lite mer frekvent de första 3 gångerna eller nåt efter det,
Men
Om det är någon som känner till en firma som håller på med engineflush flush med externa pumpar i Falkenberg eller Göteborg med omnejd, så vore jag tacksam för svar, så kan jag ju också rådfråga den firman?

Men annars , är det lätt att komma åt oljekanalerna? Jan man blåsa nån av dom med tryckluft bakvägen eller nåt efter att man demonterat oljepumpen?

PJ
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Spontan tanke bara... Om du har oljefilterdelar i oljekanalerna, varför ska oljetrycket bli lägre av det? Det bör snarare bli tvärtom när du inte har flöde ut i lagerspelen.

**BMW-ägare i 34 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
pe
7
peter76
Bmw 645 -04
Jag tror att det även sitter filterpapper framför oljetrycksgivaren,
Och då varnar den för lågt tryck
Men vill ta loss den givaren o titta, men e det nån som vet var den sitter?

PJ
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Isåfall borde det väl gå att lossa givaren och blåsa tillbaka filterresterna?
pe
7
peter76
Bmw 645 -04
Ja, det borde det, men vet inte var givaren sitter, plus, att jag måste ju lossa
Pumpen innan jag blåser, annars blir det ju samma sak igen

PJ
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Lossa filtret borde väl räcka isåfall?
pe
7
peter76
Bmw 645 -04
Aha, ok filtret sitter på trycksidan?

PJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.