AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.818

3-serie utan dyra överraskningar

go
21
gorbos
318i -02
Hej alla vänner av BMW,

Detta är mitt första inlägg som nybliven medlem men jag har läst i forumet ett tag och funnit det vara mycket matnyttigt. Har precis blivit informerad av verkstaden om att min 318i -02 med 21500 mil på nacken är bortom all räddning. Lämnade in den för att jag fått en besiktningsanmärkning på bromsrören vilket bara det skulle kosta ca 6000 kr. Väl på plats på verkstaden bad jag dem att kolla varför det läcker olja. Det visade sig vara igensatt vevhusventilation som låter som rena grekiskan för mig men prislappen på ca 9000 kr förstod jag utmärkt. Min tanke är att laga bromsrören så att den går igenom besiktningen för att därför byta in den mot en något nyare modell. Finns det några förslag på en vettig 3-serie för mellan 50-80 tkr och gärna med små chanser för dyra överraskningar?

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Jag betalade 4500kr för bromsrörsbyte och 4000kr för vevhusventbyte på min 328 för några år sedan. 9000 för vevhusventbyte låter hutlöst.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Rostiga bromsrör och vevhusventilationsbyte kan du väl få på vilken BMW som helst (eller tom vilken "vanlig" bil som helst, med vissa undantag). Även om senare BMW-modeller (än E46) har eluppvärmd vevhusventilation för att minska just det problemet.

Länk

Tyckte det lät mycket för bromsrörs byte. Rören i sig går på c:a 5-700:-.
Visst är de tråkiga att byta när de satt sig som tusan efter ex antal år.

Vevhus ventilationen är också betydligt billigare. Kan inte priset exakt på själva sakerna, men det tar c:a 2-3 timmar att byta.

Vettiga bilar för den pengen du nämner är nog inga större problem.
go
21
gorbos
318i -02
Tack för era svar.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja, första drag är definitivt att byta verkstad....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är godkänt att skarva bromsrör och klamma dessa alternativa vägar. För att få dit originalrör bak på E46 har jag för mig att man får ta ner tanken, vilket gör att tiden tickar iväg på en verkstad. Som sagt, leta på en bra märkesoberoende verkstad som kan räkna på ett nytt och trevligare pris.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"bortom räddning" WTF!?

Delarna till vevhusventilationen kostar väl inte mycket och kan bytas av nästan vem som helst. Bromsrören likaså.
go
21
gorbos
318i -02
Med bortom räddning menar jag att om reparationen kostar nästan 10 tkr uppstår frågan om det är värt att göra det. Bilen kommer ju inte att vara värd en enda krona mer. Tanken är att byta in den eller sälja den och köpa annat. Har sett att en Autopowermedlem har en 330i i fint skick till salu:)
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Tänk också på att den nya (begagnade) bilen kan ha precis samma fel som din bil har nu, eller helt andra som du får ta tag i.

Tips, som redan nämnts byt verkstad eller fixa VV och bromsrören själv. Det är inga svåra jobb.
Går bilen sämre om vevhusventilationentionen är igensatt? Min 320 -04 känns som att den tappar lite kraft vid acceleration från stillastående. Kopplingen känns ok och jag har inga felkoder utöver misständning på cylinder 1. Vet ej hur länge felkoden har legat i minnet. Tänkte byta stift. Tekniker på Theanders påstod att det kunde vara igensatt vevhusventilationen som orsakade "kraftförlusten"
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Finns perfekta mektips här på autopower, både att fixa VV och byta bromsrör :-)
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Som många andra skriver, pröva att åk till en annan verkstad och få det fixat.
go
21
gorbos
318i -02
Nu har jag hittat en verkstad som fixar vevhusventilationen för 4500 kr. Återkommer med recension;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.