|
|
|
|---|---|
|
Bakluckan på fruns E87 har börjat strula. Den har följande symptom: 1. Det går inte att öppna luckan manuellt med Bmw-märket. 2. Det går alltid att öppna med därför avsedd knapp på fjärren. 3. För det mesta när man låser upp bilen så öppnas även luckan som om man har tryckt på fjärren. Det är irriterande... Som jag ser det så kan det vara själva låset vid bmw-märket eller möjligen skadade kablar vid gångjärnet (som på 5-serien). Några åsikter? Mvh | |
| Det sitter en mikrobrytare i själva märket som är en känd svag punkt på 1-serien. Tyvärr finns den inte som enskild reservdel utan man tvingas byta hela insatsen, men det är rätt lätt att plocka bort täckplasten och se hur det är ställt med både kablage och mikrobrytare. | |
| Jag hade exakt samma, bara plocka av och göra rent och smörja. Det är alu på insidan som ärgat. Microbrytaren är ok, det är den delen som trycker på den som går trögt, man ser när det är demonterat. Tills du gjort det så kan du ändra i menyn att endast förardörren öppnas med fjärren så är det mindre irriterande... | |
|
Det där är som sagt ett "standardfel". Den lilla armen som trycker på mikrobrytaren lossnar från axeln. Klen konstruktion, börjar det kärva det allra minsta glappar det upp ganska snabbt. Kan gå att fixa med lite tur, själv filade jag av lite material från den lilla armen, limmade med super-epoxi och drog skruven som håller arme på axeln så hårt jag vågade - har hållit i ett par år nu. Att bakluckan öppnas när du låser upp med fjärren beror nog på, att manöverarmen ligger mot mikrobrytaren så den påverkas hela tiden. Då går inte bakluckan i lås när man stänger den heller. |
|
|
"Det sitter en mikrobrytare i själva märket som är en känd svag punkt på 1-serien. Tyvärr finns den inte som enskild reservdel utan man tvingas byta hela insatsen, men det är rätt lätt att plocka bort täckplasten och se hur det är ställt med både kablage och mikrobrytare. IP: ...[.33.181]" Samma trubbel här. Menar du att man kan ta isär själva emblemet? (alltså det gångjärnsförsedda märket)? /P |
|
| Ta bort klädseln på insidan av bakluckan, så kommer du åt att plocka bort hela låsmekanismen. Har du tur och är lite uppfinningsrik går mekanismen att reparera hjälpligt. | |
|
Tack för tipset. Lossade klädseln och mycket riktigt. Det så ut som en tunna skit därbakom. Ska fixa lite nya torx o annat o skruva i morgon efter jobbet. Har även trubbel med bakrutetorkaren. Spolning går men torkaren står still. Ser ut som fan den med. Motorn väldigt korroderad. Nån som vet hur man tar bort plastskyddet för att lossa torkararmen? /Per :-) |
|
|
Luckhandtaget en riktig skitkonstruktion. Som gjord för att går sönder. Köpte fin beg del på nätet. 450:- Lätt att byta och allt ok sedan dess. Har bilder på konstruktionen jag tanker lägga upp senare. För att det inte ska hända igen rekommenderar jag att spruta 5-56 regelbundet vid "emblemet/handtagets" insida précis där det är ledat. Det är där den inre aluminiulmarmen är lagrad och där kärvning pga korrosion gör att den till slut fastnar. => går av. ;-) /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.