|
|
|
|---|---|
|
Om man kommer med en lite äldre bil till Bmw som man vill använda som inbytesbil. Vad gör dom med den sen eftersom i deras hallar står alltid bara bilar som har högst något år på nacken. Säljer vidare direkt till någon mindre handlare? Ger Bmw generellt mindre för inbytesbilar än andra handlare? Jag har alltid sålt mina bilar privat så måste erkänna att jag inte har så bra koll på detta. Hur noga går dom igenom bilen innan man får ett bud i huvud taget? | |
|
Det är olika mellan olika handlare. I Solna går de igenom bilen och återkommer med ett protokoll där de punktat ner allt som så att säga skiljer din bil från nyskick. Utifrån detta ger de dig ett inbytespris som känns som en pungspark:-) Andra handlare jobbar annorlunda. När jag bytte in min bil hos en annan auktoriserad handlare för några år sedan gick säljaren ett varv runt min bil, kikade sen in i kupén, kollade mätarställning och gav mig sedan ett pris på stående fot som blev avgörande för att jag sen gjorde affär där istället för i Solna. Och precis som du säger, den bilen (som då var 3 år gammal) gick direkt vidare från BMW till en annan mindre handlare. |
|
| Haas det funkar så att handlaren säljer din inbytesbil i en klumpsumma med ett antal bilar till en mindre handlare men han kan vara seriös man kan göra en bra affär där. janne | |
|
Kunde nästan ana att de fungerar så. Om de ska vara som de är i Solna så känns det inte spciellt lockande då dom lär anmärka på minsta lilla grej för att få ner priset. I försej så är ju i slutändan inte inbytespriset som är de mest intressanta, utan vad priset/mellanskillnaden blir på den nya bilen. |
|
|
När jag var på BMW Mölndal, gjorde säljaren en "annons" som han mailade ut till sina handlare. På ett dygn kom ett inbytespris, ungefär som en pungspark, eller billigaste på blocket -10%. BMW Mölndal skulle nog inte ens ta i nyckeln. Är väl OK, allt gick snabbt, och var ganska väntat. Snabbt och enkelt kan ju också vara värt något. |
|
|
Du har ju inget att förlora på att kolla vad BMW ger dig - se det som en lägsta nivå som du själv kan utnyttja som smärtgräns genom att lägga ut en Blocket annons strax efteråt... Min X3 som ändå var relativt ny (2,5 år och 5000mil) fick jag ett inbyte på 290kkr av BMW Segeltorp. Sålde den själv på två dygn för 330kkr och BMW hade säkert annonserat ut den för kanske 359kkr. Ger en viss fingervisning för hur det lönar sig att sälja privat... |
|
| Visst lönar det sig alltid att sälja privat, men bekvämligheten att bara lämna ifrån sig den gamla och få den nya kostar ju såklart en slant, och är helt klart värt ett antal tusen lappar, men pratar vi summor uppåt 40tkr så tar jag gärna i mot 1 eller 2 riktigt jobbiga köpare vid en privat försäljning i stället. | |
| Vad är det för bil det är frågan om? Är det en lättsåld modell hade jag aldrig bytt in den om inte inbytespriset är såpass högt så det är motiverat. Om handlaren har en rejäl marginal på bilen han säljer till dig så kan det ju vara intressant. | |
|
Som andra redan sagt så varierar det mellan handlarna. För min del så var min förra bil tre år när jag bytte in den och den var precis på gränsen till att aktuell handlare skulle sköta försäljningen. Jag var till tre handlare och fick inbytespris. Det skiljde 30' mellan lägst och högst. Även rabatterna skiljde med ett antal procentenheter. I slutändan blev inbytet strax under "billigast på blocket" och saken var avgjord för min del. Handlaren sålde sen bilen och gjorde en vinst på 15' (rimligt i min värld). I dagarna beställde jag en ny andrabil av ett annat märke. Den handlaren Tar emot en sex år gammal bil och sköter försäljningen själva. Inbytet för min gamla bil skiljde även här stort mellan olika handlare och det var tydligt att det var lönsamt att vara märkestrogen denna gång. |
|
|
Man kan ju alltid åka och kolla vad man får för bud hos handlaren innan man lägger ut den privat så vet man ju vad man har att deala med så att säga. Vill byta ut E82 mot en F22. Men var inte så populärt hos sambon som tjatat länge på att byta ut E46. Förstår jag i försej mycket väl väl, men känns så surt när man i princip inte får någonting för den... Får väl "köra av" bilarna lite till innan dom byts ut. |
|
|
Bavaria i Stockholm kommer aldrig att göra en bilaffär med mig igen. Förra gången jag bytte bil (2010) vägrade de ta in min 335 XiT (2007) i inbyte. Är det en besvärlig bil att ha i begagnathallen (och dessutom få sålt en ny BMW)? Istället hänvisade de mig till en samarbetspartner som i princip hånade mig med sitt "erbjudande" för bilen. Bavaria måste vara bästa marknadsföringen för alla andra BMW-handlare. Efter det köper jag BMW hos Bilia - sjukt bra - och de har vettiga partners som de får in bud från när du har en inbytesbil (oavsett märke dessutom). Som en tumregel när man vill byta in en relativt ny bil (3-5 år på nacken) så kan man (av seriösa handlare) räkna med bilens uppskattade försäljningspris på bilpriser.se och dra av motsvarande momsen (dvs -20%). Sedan tillkommer justering av eventuella fel/brister såklart, men de bör man fixa själv innan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.