|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet varför jag aldrig lyckas pruta hos bilhandlare? När jag varit intresserad av en begagnad bil och givit ett rimligt bud något under begärt pris har jag aldrig fått ett motbud, utan nekande svar typ "Det är fast pris", "Den är redan nedsatt" och i bästa fall "Vi kan bjuda på begagnade vinterdäck". I vissa fall har bilarna varit lagervärmare och buden har alltid varit rimliga (5-15% under begärt pris). Jag själv tycker jag ger ett seriöst intryck..... | |
|
Det jag lyckats bäst med är att försöka hitta en annan bil som jag anser är bättre prissatt och be dem förklara varför jag ska betala mer hos dem. Finns ingen billigare tycker jag inte det är självklart att försöka pruta. ------- //Lövet |
|
|
"Vad är ditt bästa pris?" brukar min pappa alltid köra med. När man sedan får ett svar bjuder han något under det. Har alltid fungerat hittills! /Masten |
|
| Hade jag som säljare fått ett sådant bud "bästa pris" hade jag upprepat samma pris som ugångspriset. Ska man pruta ska man komma med ett bud. | |
|
Som säljare håller jag med. Det är inte mitt jobb att pruta. Kom med ett bud, se om jag accepterar. Argumentera för din sak, finns det en billigare motsvarande bil så kommer jag justera priset. Inte annars. De flesta köpare på Blocket är usla på att förhandla pris på ett vettigt sätt. "Öh, du får 100 tusen" på en bil som är ute för 150 är liksom inte ett seriöst sätt att förhandla. Däremot "Har du sett denna bil som är ute nu. Baserat på att den har gått xxx mil mindre och är lika gammal anser jag att ett bud på yyy kr är rimligt." ------- //Lövet |
|
|
Det är ju den värsta typen av köpare som säger ""Har du sett denna bil som är ute nu. Baserat på att den har gått xxx mil mindre och är lika gammal anser jag att ett bud på yyy kr är rimligt." Köp den då brukar jag säga, bättre argument får man faktiskt komma med. |
|
|
lanab +1 BMW M-POWER |
|
|
Det beror ju på om du vill sälja din bil eller inte. Har du bara bilen ute "i jakt på den sista idioten" så visst. Då är det ju bara att säga nej. Jag brukar dock faktiskt försöka sälja bilen när den ligger på Blocket ;-) Så många köpare brukar det inte finnas ute vid varje given tidpunkt. Snarare tvärtom, det finns betydligt fler säljare än köpare. ------- //Lövet |
|
|
Är benägen att hålla med lanab här. Varför ringer/köper man inte "referensbilen" då om den är bättre och billigare? Sen måste det ju vara realistiskt givetvis. |
|
|
Fast det som Lövet beskriver är ändå en seriös argumentation, man måste ju förhålla sig till jämförbara bilar när man prissätter sin egen. Problemet med den genomsnittliga blocketköparen är att dom lider av en total oförmåga att leta upp jämförbara bilar. I 9 fall av 10 länkar dom till ett snikutrustat vrak med minsta motorn som har gått hur långt som helst och det är alldeles uppenbart att dom hellre vill ha min bil än den dom länkat till. Hos bilhandlare har jag lyckats pruta. Det handlar till stor del om att visa lagom mycket intresse, är det uppenbart att man vill ha just DEN bilen minskar ju förhandlingsviljan hos säljaren. |
|
|
Du har en viss poäng du också lövet, ibland undrar man om folk verkligen är ute efter att sälja sitt objekt eller skaffa vänner... BMW M-POWER |
|
|
stooges: Har inte sagt att referensbilen måste vara bättre och billigare. Den kan vara dyrare till och med. Det handlar om att säljarens pris måste vara rimligt i förhållande till vad som ligger ute i övrigt. Finns det en bil som är 5tkr dyrare men gått 5 tusen mil mindre så är din bil dyrare även om den är billigare. (Hoppas ni förstår det sista, blev märkligt i ord) Min grundpoäng var dock den utbredda slöhet bland spekulanter som inte ens försöker jobba seriöst utan bara förväntar sig att säljaren ska sänka priset åt en. Det är jag inte förtjust i. Det är inte mitt jobb som säljare. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Säg det. Är nog lättare att pruta hos mindre handlare, särskilt på mindre orter. Ställen där de måste få snurr på bilarna för att klara sig. På de stora märkeshandlarna i större städer är det så stor omsättning och så många kunder att de har råd att vänta... |
|
OK "lövet". När du du vänder det så, då är jag med på noterna. Jag hängde bara upp mig på första inlägget. |
|
|
Tycker inte det beror särskilt mycket på hur man prutar sålänge det är seriöst. Alltså inte att man kommer, tittar på bilen 30 sekunder och lägger skambud, de är inte seriöst. Hur mycket man kan pruta på en bil handlar ju om vilket behov säljaren är i. Jämför man en som "skulle tycka de va lite roligt att köpa något nytt" och lägger ut bilen för att se om de går att sälja till priset man begär, eller om man jämför mot säljaren "som sett en ny bil som man är jättesugen på, och bara kontanterna fattas för affär" Vilken finns det mest prutmån på? |
|
|
En annan faktor är hur länge annonsen legat ute. Jag lovar att det är många säljare som ångrar att de inte tog "skambuden" i början när de två månader senare inser att de inte fått något högre och desperationen smyger på. Därmed inte sagt att man ska acceptera vad som helst. Det finns ju de som yrkesmässigt skambudar (skattefuskande privathandlare till 95%) och dessa bjuder systematiskt 50-60% av annonspriset oavsett vad det står. ------- //Lövet |
|
| Var det inte någon av biltidningarna (Teknikens värld?) som relativt nyligen hade ett reportage om hur mycket man kunde tjäna på att pruta på lagerbilar. MEN, med ett undantag, nämligen hos auktoriserade BMW-handlare. Här gick (Mikeal Stjerna?) bet på att få ner priserna. Så kanske är det en strategi som BMW-handlarna har att så att säga sätta priserna själva. Själv har jag ingen erfarenhet av att pruta på lagerbil på just BMW så vet inte om det stämmer. | |
| Tackar för input, men tänk på rubriken "Hur pruta hos BILHANDLARE?" | |
|
Håller med om att det verkar svårare att pruta på begagnade bilar än på nybeställningar. Vid nybeställningar prutar ofta säljaren ner sex procent direkt och sedan kan man pressa olika hårt utifrån det. På begbilar eller när Bmw kör sina "fyndkampanjer" är det ofta bom stopp. Minns när jag skulle köpa min e61: Bmw hade ett gäng av förra årets modell i hallen, noll mil på mätaren, ganska välutrustade men saknade vissa grejer som fanns på de nya bilarna, t.ex aux etc. "Nettopris". Gick inte att göra en enda krona på de bilarna trots att jag visade att en nybeställd blev obetydligt mycket dyrare, var mer välutrustad och dessutom hade bättre andrahandsvärde. Knäppt men antagligen räknar de med att folk inte finkammar specen utan bara ser på listpriset kontra "nettopris" och blir lockade av detta. /m Mina bilar: Länk |
|
|
Jag försöker prutar på det mesta och oftast går det bra. Mina vänner är lite avundsjuka på taktiken eftersom dom inte är lika framgångsrika. Tror det handlar om en personkemigrej och att mina vänner är så spända och tråkiga när det ska förhandlas. Vem gillar och vill hjälpa en surgubbe med krav? Man köper ju inte (oftast) en sak för att man lyckas pruta på en lagervärmare utan en sak man verkligen vill ha, där ett bättre pris alltid är en bonus. Det är bara Oracle -konsulter och tjänster jag inte lyckas pruta på, förmodligen för att jag ser sur och tråkig ut, men det är för att man automatiskt blir på dåligt humör av allting Oracle. :-P |
|
|
Det går att pruta på tjänster också men precis som lövet skriver ovan så blir prutning alltid lättare om man har ett alternativ att jämföra med. Som köpare är du alltid i underläge om du bara försöker få en sak billigare om du inte kan argumentera för din sak. Får du svaret "men köp den andra bilen istället" gör det bara saken lättare för mig som köpare - har fått denna respons av säljare på Förenade Bil och det resulterade i att jag köpt två bilar hos Novation istället :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.