AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.436

Renover DISA ventil

Il
56
Iloper
530i Touring -03
Det finns flertalet trådar här på forumet om DISA ventiler som är trasiga och som har bytts ut, men jag har inte hittat någon tråd där någon har renoverat sin ventil istället för att köpa en ny.

En ny på BMW verkar kosta ca 2000kr, Jag vill snåla och istället köpa ett nytt spjäll och axel, eftersom det är det som är trasigt.

Exempelvis denna som är i aluminium, dyr men billig frakt, tot 760kr: Länk

Eller denna billigare i plast, men den verkar enbart skickas från USA, så frakten är hutlös, tot kost ca 750kr med tull: Länk
Ngn som har sett den säljas i Europa?

Denna ryska verkar prisvärd, då ingår dessutom ett nytt membran till vaccumklockan: Länk
Kostnad ca 615kr, men det känns lite skumt att bara skicka pengar till Ryssland, jag kunde inte hitta någon god referens till denna sida på något annat forum...

Någon som har ett bättre förslag?
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Det ser man om man tar bort den, den sitter enbart med 2 skruvar, lätt åtkomligt på insuget.

Det kan rassla om det då delarna kan sitta löst,

Det kan läcka tjuvluft, antingen så att det hörs tydligt, eller så att det märks när man sprayar startgas på den.

Dessutom kan läckaget ge upphov till felkoder, mager blandning.

Om det saknas en effektpuckel vid 4000rpm så kan det bero på att spjället inte stänger ock öppnar som det ska.

Om detta finns det åtskilliga trådar, framförallt på amerikanska forum.
Jag köpte från den första länken. Snabb leverans, kom på 3 dagar. Jag märkte inte att bilen gick sämre men det rasslade nåt hemskt från DISA-enheten så jag tog isär den och spjället hade lossnat från axeln så det satt där och fladdrade hur som helst.

Efter bytet inbillar jag mig att den går lite bättre, ffa på högre varv precis som du skriver.
Ol
10
Olssonjohn
530ia m-sport Touring -06
Jag har en 530 med n52 motorn, kollade min och den var stum. Ska den vara de?
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Länk

Här kan man läsa lite om den, samt se bilder på vad som går sönder.
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Haallå!

Vill komma med lite feedback. Jag köpte kittet från första länken, aluminiumvarianten som jag installerade igår. Det fungerar nu perfekt, helt stabil tomgång!

Orginalventilen i plast var rätt slapp och stålpinnen som håller fast den satt farligt löst.
Bilen har gått ca 15k mil.

Bra och billig lösning!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Tänkte renovera min ventil också då den rasslar så irriterande. Spjället är rätt löst i min och går att vicka på fram och tillbaks. Jag trodde tidigare att rasslandet kom från den låspinnen längst upp vilken jag limmade och då var den tyst ett tag. Jag tyckte dessutom att bilen gick lite bättre då, kan det va så känsligt att knacksensorn löser ut för det rasslandet? Eller är det mer att spjället kanske inte reglerar som det ska? Men hur som helst har det börjat låta igen.

Beställer nog från England och bygger om jag också. Undrar om man hinner få det till nästa helg om man tar vanlig international shipping. Brukar ju gå snabbt från UK.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Tog hem min från i6Automotive, dock direkt från deras sida istället för Ebay då den då kostar 50 pund istället för 65. Passade på att slänga med ett verktyg för viskokopplingen för 11 pund (30 pund i deras Ebay-butik) också samt expressfrakt så det blev 946 kr ändå. Men det skickades i måndags och jag hade det på tisdagen så expressfrakten var värt det för mig.

Ruggigt seg sida men den funkar bra att beställa ifrån.
Länk

Kittet är en oblyg kopia på det som German Auto solutions i USA konstruerat och till och med deras instruktioner är länkade vilket jag kan tycka är lite fult gjort. Dock tror jag inte det är en titanskruv med i detta kitt som på originalet. Efter första ihopsättningen vägrade mitt aluspjäll att fjädra tillbaks men fick brotscha upp hålet längst upp på DISA-huset där skruven/pinnen går in lite så blev det kanon.

Jävla skillnad på gången och hur tyst bilen är i maskin nu. Var som att köra med kass kamkedja eller Vanos förut. Hade nog ett vakumläckage från den tillplattade originalpackningen också så bilen går mycket jämnare och bättre nu.
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Nice! Visst kändes den även något rappare? Tyckte jag iaf!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Oja den blev klart mycket rappare :) Den är inte lika skuttig när man åker iväg på ettan heller. Bilen var väldigt svår att köra ryckfritt innan.
ma
92
maharadja
Z4 3.0i-2003
Lånar lite! Min 3.0 z4 2003 gör ett visslande ljud när man ger lite gas men försvinner när man ger mer. Är det disa grejen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.