|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag ska ha ett projekt i 4månader som innebär en pendling på 6mil om dagen så inte så många mil men kräver att familjen köper en bil till. Ni som har koll på marknaden har ni några tips om vilken bil ni skulle köpa? Det är alltså en bil jag kommer äga i ca 4-5 månader vilket innebär att värdeminskningen är mer relevant än förbrukningen kanske, försäkring brukar man ju få i 6mån.. Annars inga övriga krav men gärna emellan 10-100k Hoppas ni har något tips Tack på förhand Med vänlig hälsning, Martin | |
| Saab 9-5 | |
|
En fin E39 520 kanske? Eller en Toyota Avensis. Den sistnämnda är väl inte sexigast i stan men den har vettig komfort och mycket hög kvalitet (statistiskt sett...). Du hittar säkert en bra Avensis för 20´ och då bör ju värdeminskningen bli lagom låg. Det är väl den enkla vägen, sen kan du ju satsa på att försöka tokpruta en BMW 520 E60 och hoppas att du kan få pengarna tillbaka om ett halvår, det är säkert inte omöjligt. Men risken är ju lite större, på en dyrare bil. Men Avensis är nog inte dum, snål och rimligt bekväm plus riktigt billig i inköp och säkert lättsåld. Jag har blockets bevakning på ett antal bilar, bland annat diverse Toyotor, och hur tråkiga de än må vara verkar de extremt lättsålda, där exempelvis majoriteten MB E-klass och BMW 5-serie ligger kvar månad efter månad säljs de flesta Camry och Avensis väldigt, väldigt snabbt. |
|
|
Gamla Avensis har sällan farthållare. Det skulle jag vilja ha i en pendlarbil så kolla noga att det finns. ------- //Lövet |
|
|
VW Passat B5 TDI med manuell låda, helst en 2,0tdi 136 som har partikelfilter. Men det allra viktigaste är att köpa en välskött bil av en säljaren som haft den minst ett halvår och som har ordning på pappren. Det är viktigare än bilmodellen. Mvh Stephan |
|
|
Eftersom du har ett ganska brett budget (10000-100000kr?) som finns det ganska så mkt att välja på. Men tanke på att 6 mil om dagen inte är så värst mkt i 4-5 månader (som du tänkt att äga bilen), så kanske du inte behöver en diesel? Isf hade jag lagt krutet på att få en bil med bra säten, går relativt tyst, farthållare, hyffsad bra ljudanläggning osv. Klimatanläggning finns väl i de flesta bilarna i den prisklassen (kanske inte den bästa för 10k kanske), men i det stora hela så tycker jag att ergonomin är viktig. Eftersom jag är en Bmw-frälst, så måste jag ändå säga (kastar väl sten i glashuset nu) att Volvo V70 har riktigt sköna stolar (iaf de i skinn). Lycka till =) |
|
|
Hej Tackar för tipsen! Håller på att sammanställa ett excel ark med möjliga bilar förbrukning, försäkring, skatt, ev värdeminskning etc etc så ser vi vad utifrån mina formler vilken bil som passar bäst :-) (tillägga att jag lägger även in coolhetsfaktor 1-10, comfort 1-10 m.m. i excelarket) :-) Fortsätt gärna tipsa så åker dem in i excelarket |
|
|
Mitt förslag är helt ocoolt och osexigt, men grundas på att jag själv ägt en sån bil i ett år med minimal kostnad med 250 kr/mån i försäkring, 0,8l/mil i bensinförbrukning och i princip obefintlig värdeminskning (ok då, kanske förlorar 3000 kr). Helt OK stolar, mkt bra driftsäkerhet (bilen startar och motorn den bara går och går). Volvo v40 2,0t - Du kan hitta ett bra exemplar för 25'. Gärna 03a, försök hitta rostfri med bytt kamrem och bytta bromsar/bromsslang (de brukar få anmärkning kring 15-16' mil på besiktningen). 20'-25' mil är inga problem så länge oljeservice är gjord. 996turbo |
|
| 118d drar något mer än en cigarettändare och är väldigt lättsåld. | |
| Funderat på långhyra av hyrbil? | |
| En bil du garanterat får igen pengarna på om du ska sälja den efter 4 månader... Typ E39 för runt 10 papp, gärna sedan så någon ungdom vill köpa den sen. | |
| Varför inte en Golf VI eller Audi A3 med ca 4 år på nacken? Billiga driftskostnader och alltid lättsålda med högt andrahandsvärde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.