|
|
|
|---|---|
|
Skaffade nyligen en M3 E90 och har nu fått tag i original 19" (220) fälgar, 8,5 tum fram och 9,5" bak. Originaldimension är 245/35 resp 265/35-19. Fick tag i nya Michelin Super Sport 275/30-19 till ett bra pris som jag såklart ska ha bak. Min fråga är, spelar det någon större roll att dimensionen avviker från original, och ännu viktigare; spelar det någon roll om jag skaffar 245 eller 255 breda däck fram (Super Sport även fram då alltså)? Tänker eftersom det skiljer 20 mm mellan fram och bak original, kanske det är bra med 255 fram om jag kör 275 bak? (tror knappast det tar i nånstans). Det tråkiga är att det sitter bra (5 mm) PS2:or fram men ett av däcken har en punka som inte går att åtgärda (hål i däcksidan). Är svårt att få tag i endast 1 st framdäck, dessutom i samma modell och dimension som det friska däcket. | |
|
Det är inte bara bredden som är en faktor utan även profilen. Det nya bakdäcket är bredare men har en lägre profil. och har mindre rullomkrets än 265/35. Ställer du de två däcken bredvid varandra så är 265/35 ca 2 cm högre. I procent är skillnaden ca. 3% så det är ju lagligt. Minskar du däcken bak så bör ju även fram få motsvarande förändring och då bör 255/30 vara det som ligger närmast med 2,8% skillnad. Behåller du standarddimensionen fram så får du högre framdäck än bakdäck. ___ //Ulf |
|
|
Tack Ulf, har gjort en del beräkningar på olika däckprofilstorlekar. Original är ju bakhjulet större än framhjulet, men det är även bredden på däcket man får ta hänsyn till. Man vill ju inte att däcket ska gå "utanför" fälgen på ena axeln och inte på andra. Men bortsett från det, vill jag gärna veta om någon har erfarenhet av om bilen beter sig annorlunda om man kör lite bredare bak och bredare eller smalare fram. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.