AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.890

320i 170hk motor

jac_tracbac
Funderar på att köpa en 320i 08 ca 8000mil med 170hk motorn. Har läst mycket om kamkedjeras. börjar det att bli missljud i motorn eller rasar det utan förvarning.
Dessutom undrar jag hur stort problemet är. Det finns ju ett bra
antal 1 och 3 serie med 4cyl motor.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Missljud, ett rasslande vid lägre varv. Om det nu är kedjan alltså. Blir spänd vid högre varv och därför försvinner ljudet. Det hände mig iaf.
jac_tracbac
Hur mycket rör det sig om i pengar på ett kedjebyte om man inte kan ta det på
vagnskadeförsäkringen.
Verkar lite olustigt att veta om att problemet kan uppstå då jag gillade bilen i övrigt
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vagnskada gäller inte maskinella skador, utan yttre omständigheter. Maskinskadeförsäkringen kan täcka det om bilen är tillräckligt ny och inom rätt miltal.

Alla bilar kan drabbas av diverse fel. Jag hade inte varit så orolig att jag avstått från köp av modellen i stort.

Sen finns det oftast billigare verkstäder än de som är BMW auktoriserade. Det är väl oftast från dem som de riktigt hutlösa offerter lagts.
j.
10
j.buford
320i sedan-10
Audi A4 avant-10
Du behöver inte vara orolig!
Det skrivs en massa skit om alla bilar.
tex när jag körde saab fick alltid höra en massa negativt.
men dom strulade aldrig. hade ändå 5st.
Nu kör jag 320i 170 hk och är tok nöjd.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Buford: hur mycket har bilen rullat? Min gav upp efter 6000 mil, jag vet minst 2 andra som haft liknande problem med den motorn, inte två fall på nätet utan en kompis som känner en och en annan bekant som känner någon annan..

På e90post finns det en lång jävla tråd om just N43an och alla problem folk drabbats av. Personligen avråder jag alla som ens yttrar den bokstavs- och sifferkombinationen att springa snabbt och långt åt valfritt håll.

Självklart är jag färgad då jag är väldigt traumatiserad och behöver nog ett par års terapi innan jag kan gå fram och klappa den. Men, det är ingen överdrift att den är mer förföljd av problem än många andra motorer.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Även N46 och drabbats av strul med kamkedjan. På tyska e90-forum finns måååånga trådar om problem med kamkedjan. Lokale BMW-reperatören har bytt kedja, glidskenor och sträckare på ett antal 320 med 4-cylindriga motorer.

För klent gods verkar det som i en jakt att antingen spara vikt eller pengar från BMW´s sida..

Vet i tusan vilken av BMW´s motorer som är den mest pålitliga i E9X serien? 325 har ju även den haft en hel del strul om man läser vissa trådar
Det handlar mest om otur med vissa måndagsexemplar.

Sett till inläggen på forumet är i princip samtliga BMW-motorer drabbade i viss utsträckning. Jag har dock aldrig drabbats av något utöver vanlig service på nyare BMW-bilar. Se till att ha maskinskadeförsäkring till 16' mil om du vill ha både hängslen och livrem.

Min f.d. 320i -10 hade gått ca drygt 10 000 problemfria bil när jag sålde den.
Har även haft en 320i -08 170hk inom familjen tidigare och den hade gått en bit över 17 000 mil också helt utan missljud.
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
Äger själv en 320i -07 med n43 motorn, 12.000 mil och har aldrig haft problem under min ägo.
Om du gillar motor så kör på. Som ovan nämnt så skrivs det skit om nästan alla motorer. Har också tidigare ägt n47 och funkat felfritt..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Epsilon: Vilket försäkringsbolag kör maskinskadeförsäkring upp till 16.000 mil?

Jag kör med Trygg Hansa & If och de har mig veterligen endast upp till 10-12.000 mil som max.

Tacksam för svar.
Dr
362
Drib
325i-08
Salusansvar:
Maskin- och elektronikskadeförsäkringen
gäller för bil som är högst åtta år gammal
och som har körts högst 160 000 kilometer.
Försäkringen upphör så snart någon av
dessa gränser passerats.
j.
10
j.buford
320i sedan-10
Audi A4 avant-10
Bmw 320 e90 är en mycket vanlig bil i tyskland.
Om den skulle ha några allvarliga motorfel.
skulle folk inte köpa den.
Måndags.ex finns alltid.Och så finns det dem som skiter i att serva sina bilar.
Även om det är en ny bil.
Klart att motorn tar stryk då.
Min har rullat 8000 mil utan problem.

bm
15
bmwnut
320i sedan-11
Jag tyckte jag kollade runt om BMW:s alla motorer innan jag köpte min bil och det enda som nämdes med problem var N46 0ch N47 fram till 2009..
Nu får man läsa detta och bli orolig igen.. Såg även att i Vib:s prislista för
beg.bilar var 320i 2.0 170 hp värderad 18.000 mindre... vad ska detta bero på ??
En starkare motor borde vara värd mer tycker jag.. Förövrigt tycker jag den
går alldeles utmärkt med denna motor.. inga problem alls än..
Som jag nämnde ovan så kan det förekomma fel i låg utsträckning gällande i princip samtliga motorer.

Potentiellt kan både du och din bil drabbas av miljontals olika saker. Kommer du att bosätta dig och din bil i ett skyddsrum resten av livet pga detta. Sannolikt inte.

Om du läser listan ordentligt, så ser du att den utgår från en 320d. Dvs en bensinbil kostar mindre i inköp. Det är så för samtliga biltillverkare. Som du även ser värderas t.ex. Touring högre, liksom automat.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har själv en mycket fin 318i T -09 M-Sport med motorn N43 som jag nu uppgraderat till 320i spec, plus mappning= 180hk + , men bräckligare och känsligare motor med aämre gassvar än den första Saab 900 T ketchupturbon har jag inte stött på tidigare.

Har inte haft några fel, men ibland knackar och tickar det från högtrycks-soppapumpen på tomgång samt vid färd, ibland låter det som om den spikar när startmotorn drar runt, men enl BMW finns inte ett enda fel på motorn, så det är så dom är helt enkelt, bara köra..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.