|
|
|
|---|---|
|
Hej! 530da med kcr box! (Skrev en långt och utförlig men det försvann) -Körde rätt hårt motorväg 6-8 mil i höga farter samt fullgas acc. -lekte lite och bromsade upp bilen -fullgas 0-120 i D läge (dum påfart, där av fullgas) -körde sedan lugnt genom ett rödljus och rullade sedan 150 m in i en rondell Då började bilen att knacka/ticka hemskt otrevligt. Otrevligt nog att stanna och vara orolig men inte likt vevlagerras?! (Var med om ett på en Saab) Kollade oljan och locket i ventilkåpan (inget klet) och allt så bra ut, bytte olja i mars (helsyntet 5-40) Körde sedan hem 2.5 mil växlande vart men farthållaren i motorvägsfart mest. Lät en kompis lyssna samt åka med och då lät den som vanligt och gick bra!?! 96% enligt läkarn... | |
|
Min telefon och autopower är ingen hitt tyvärr.. :( Läste lite om lyftare/att spridaren kan låta som fan? Köpte ett på sidan rekommenderat "full rengöring" i en liknade tråd. Min fråga är väl egentligen följande: Hade det varit ett lagerras hade det skurit på vägen hem? (2.5mil) och gasade fullt en gång upp till 180 kanske. Eller är det så att efter min "hårda körning" har någon skit släppt i en spridare eller att denne har hängt sig? Kan ja tappat tryck i lyftare eller har en vipparm kärvat? Men framför allt BORDE jag vara orolig över mitt lilla tickande ljud för stunden? :-/ Otroligt tacksam för svar! //Kristoffer 96% enligt läkarn... |
|
|
Min telefon och autopower är ingen hitt tyvärr.. :( Läste lite om lyftare/att spridaren kan låta som fan? Köpte ett på sidan rekommenderat "full rengöring" i en liknade tråd. Min fråga är väl egentligen följande: Hade det varit ett lagerras hade det skurit på vägen hem? (2.5mil) och gasade fullt en gång upp till 180 kanske. Eller är det så att efter min "hårda körning" har någon skit släppt i en spridare eller att denne har hängt sig? Kan ja tappat tryck i lyftare eller har en vipparm kärvat? Men framför allt BORDE jag vara orolig över mitt lilla tickande ljud för stunden? :-/ Otroligt tacksam för svar! //Kristoffer 96% enligt läkarn... |
|
|
Någon som har en ide? Tänkte även riva av insuget och se om jag har kvar alla spjäll samt demontera dessa om de finns kvar! Tippas på var ja kan köpa tätningsbrickorna/pluggarna? Trevlig påsk hälsningar Kristoffer 96% enligt läkarn... |
|
|
Hej! Har själv varit med om ett liknande problem med en Opel(!) som jag hade för många år sedan. På den var det en lyftare som var kass. Där kom och gick det otäcka ljudet under ett par år. Blev aldrig att jag fick bytt lyftarna, men om jag har förstått det hela rätt så är det inte katastrof med en tickande lyftare. Mer ett tråkigt ljud. Rätta mig gärna om jag har fel. Tror alltså inte på teorin om att det skulle vara en spridare.... Mvh Brännwik |
|
|
Har varit med om liknande fast på en Saab 9000...... Håller med brännwik där. Mvh Jonas B |
|
|
Hej! Har precis fått ihop insuget. Någon som vill gissa hur många spjäll ja hade kvar? Vad gör dessa spjäll? Alla är nu borttagna iaf. Vi får se hur länge bilskrället lever! Tack för era svar så länge:-) 96% enligt läkarn... |
|
|
Köpte du nya täckplattor eller satte du skruv i hålen?? Gissar hälften...3st kvar. Mvh Jonas B |
|
|
Det vart fan bra gissat! Helt rätt! Läste om det igår kväll och ville mest kika idag. Men jag var på BMW idag och de hade haft inne en 730d som hade rasat efter en omkörning då ett spjäll hade lossnat! Hur som helst. Lossade alla staget och tog bort de som fortfarande hade "spjället" kvar, klippte borde dessa tre och monterade allt igen. Med stag och axel som rör spjällen just för att slippa plugga eller skruvar i axelhålen. Och det verkar ju funka "bra" än så länge:-/ 96% enligt läkarn... |
|
|
Härligt att du klarade dig iaf. Fixade med en 520da-08 som var ihoplåst i swirlflapsen. Rätt nöjd när det funkar efteråt. Bra jobbat. Mvh Jonas B |
|
|
Ja det vart fan pilligt att riva insuget, speciellt "spjäll-klockan" med vakumslangarna. Men som sagt det verkar ju funka och jag får leva med att den går hårdare.. En hjärnhalva säger att jag borde riva ventilkåpan och se om spjällen ligget i toppen och den andra säger kör så mörkar vi om det blir värre eller rasar! Dem kanske har etsat sig fast på lämpliga ställen och fick en liten smäll när skiten väl lossnade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.