AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.343

Bmw e39 stendog under körning .

Fo
8
Form112
Bmw 523 E39
Var ute och åkte när motorn bara la av . Har försökt starta allt ser och låter normalt men startar ej går runt fint på startmotorn . Någon i forumet som har några tips . Kan det vara vevaxel givaren, Kamaxelgivaren eller startspärr som är slut ?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Liknande hände mig. Motorn bara dog, men för min del snurra startmotorn snabbare än normalt vid startförsök. För mig var det bränslepumpen som paja.

Mvh Martin
Kan bara hålla med Kahn-d. Motorn bara tvärdör, inte en hostning, ingen förvarning alls.
Kolla om du hör pumpen gå (en kort stund, 3-5 sek) när du gör ett startförsök. Om inte, kolla om du får ström fram till pumpen. Får du det, är pumpen slut. Får du inte fram ström, lär du få söka dig bakåt via först säkringen och sedan reläet. Hittar du inget så långt, börjar det bli överkurs. För mig åtminstone. ;)

/Lennart
Fo
8
Form112
Bmw 523 E39
Ja den dog bara helt utan förvarning . tack så mycket för svaren martin och lennart jag ska kika på pumpen och se . jag felsökte bilen med carsoft och fick inga koder alls så jag vart lite orolig. Men skall kika upp det ni nämde . mvh niclas
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kolla även stiften till bränslepumps-kablaget på undersidan av locket till bränsletanken när du felsöker. Dessa stift gillar att vibrera loss, kan vara svårt att se eftersom de oftast hålls på plats av krympslangen.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så här kan det se ut när kablarna går av vid stiften:
Länk

Det har hänt mig 3 gånger...

___

Min bil: Länk
Fo
8
Form112
Bmw 523 E39
Tack för alla svar det var jätte snällt. jag kopplade pumpen direkt mot batteriet idag och den var tvärdöd så blir att köpa en ny.
ob
3
oboymannen
523i Touring -98
Kan vara oljenivågivaren som är trasig också. Den stänger av bilen när den tror de saknas olja och kan eventuellt vara så att säkring nr 15 är trasig i så fall.
ob
3
oboymannen
523i Touring -98
Ah såg ditt inlägg nu.
Fo
8
Form112
Bmw 523 E39
Det var soppa pumpen nu är den igång igen . Tack för alla svar .
Skönt när det löser sig, bilen känns som ny igen förstås...

Tack för återkopplingen! Borde fler ta efter!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.