AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.050

Bilen svänger när jag bromsar, vad kan det bero på?

Sida 1 av 2
an
6
antaaa96
330ci - 01
Tja!
Som rubriken talar om för er så har jag problem med att bilen svänger till vänster när jag bromsar.
Det jag har hört och kan gissa till är troliga anledningar är att någon bussning fram kan vara slut, men vilken kan det vara isåfall?
Och sen kan det ju vara ojämn bromspåverkan (rätta mig om jag har fel), hur kan jag isåfall testa detta?

Tack på förhand!

//Anton
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ojämn bromsverkan (vänster sida bromsar hårdare än höger i det här fallet) kan definitivt orsaka det fenomen du beskriver.

När besiktigades bilen senast och vilka bromsvärden fick du?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle gissa på att det är en bussning i framvagnen som flexar för mycket när den får press på sig från bromskraften.

Hur långt har bilen rullat med nuvarande bärarmar och bussningar i framvagnen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Du kanske har ett kärvande bromsok?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bakre bärarmsbussningarna brukar bli slitna och då flexar hela bärarmen när du bromsar.

Om bärarmarna och bussningarna inte är bytta på ett bra tag är det bäst att byta hela klabbet - finns prisvärda framvagnskit hos t ex. www.clausautoparts.se/‎

Vill du ha lite mer distinkt vägkänsla - satsa på M-sport II-bärarmskitet, de ha metallagrade spindelleder och mer robust konstruktion. Dessutom sitter redan bakre bussningarna ditpressade vid leverans - då slipper du det arbetsmomentet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
an
6
antaaa96
330ci - 01
Jag köpte bilen i höstas så jag vet varken när bussningar byttes senast eller vad den fick för bromsvärden
ja
18
jacken
Z4 SDRIVE 35I
320 XD F31
325 E90
Har du inte kvar besiktnngsprotokoll? Där finns bromsvärden...
Hade liknande på min förra säsongen. Var vänster ok som kärvade. Beläggen låg på svagt hela tiden vänster fram och de nöp jävlar direkt om man jämförde mot höger som då var mer eller mindre kalla.

Fick rätt på det efter rengöring osv utav oket.
an
6
antaaa96
330ci - 01
tror inte att jag har något protokoll kvar, och jag har testat snurra varje däck för sig nu i helgen då jag bytte till sommardäck och då snurrade det på fint och det kärvade inte någon stans.
Då är det nog dags att kika runt på bussningarna som nämnts ovan. Brukar gå bra att bända med en kofot på de flesta och känna om de är slut.
an
6
antaaa96
330ci - 01
okej, tack för hjälpen allihop!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Maila bilprovningen och be om protokoll. Gjorde det för några år sedan på en bil jag var intresserad av och de kunde hjälpa till, men det tog 2-3 dagar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Den lär väl inte haft ojämn bromsverkan när den besiktigades, så protokoll är väl rätt meningslöst att begära? Åk till en verkstad/besiktningsstation med bromsrullar och kontrollera värdena om du inte vill undersöka bussningarna först.
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Den kan ju mycket väl ha haft ojämn bromsverkan vid kontrollbesiktning och sedan blivit godkänd vid efterkontroll. Men det säger ju egentligen inget, man kan ju lika gärna ha bytt ok eller smort upp dom befintliga, det är det ju ingen som vet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varför är det ingen som sparar besiktningspapper och info om vilka reparationer och service som gjorts?

Det ska till en REJÄLT ojämn bromsverkan för att man ska hamna utanför tillåtna gränser på besiktningen.

Därför är det inte helt omöjligt att se begynnande tendenser på att något är fel om tex vänster/höger fram varit tex 1.7/2.1 och 1.6/2.1 de två sista åren.

Tog mig själv en titt på en bil som fick underkänt på besiktningen pga dåliga bromsvärden vänster fram. Tittade man på tidigare gjorda besiktningar kunde man se att det varit dålig bromsverkan vänster fram (men inom godkända toleranser).

Visade sig att glidpinnarna på vänster fram bromsok rostat fast fullständigt. Så det var endast ett bromsbelägg som tryckte mot bromsskivan. Det var först när detta slets ned till metallen som det inte passerade gränsvärderna vid besiktningen.

Därför behöver inte fritt rullande hjul betyda att allt är frid och fröjd med bromsarna.

Du kan mycket väl ha ett bromsok med rostfastade/kärvande glidpinnar och du får då samma problem som ovan.

Börja med en grundlig inspektion av bromsarna. Ett tips är att göra detta vid varje byte mellan sommar/vinter-däck, då passar du såklart även på att rengöra alla detaljer (nylonborste och liten stålborste kommer man långt med) samt vid behov smörja upp detaljer.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag vidhåller. Även om det skulle vara avvikande värden mellan höger och vänster vid föregående besiktning, tycker ni då verkligen TS ska byta/renovera det oket? Gör ett aktuellt bromsprov, agera utifrån det istället.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lus : Jag har aldrig nämnt ordet byte/renovera - vad man gör innan man byter något är att inspektera och felsöka (låter självklart men väldigt få praktiserar detta i verkligheten).

Bromssystemet är misstänkt, därför är det en (av flera) lämpliga förslag att göra en visuell inspektion på bromssystemets delar. Man ser till att damasken är hel, kolven kan tryckas in för hand, glidpinnarna inte är skadade och att oket glider lätt.

Jag skrev ej heller att avvikande värden mellan höger/vänster är en bekräftelse på att man behöver byta bromsok. Jag gav detta som förslag för att få en indikation på vilket område man först skulle börja felsöka - bromsar eller bussningar. Värdet av denna indikation är direkt kopplat till när besiktningen gjordes - därför fanns frågan "när besiktigades bilen" med i frågeformuleringen (den var inte med där av en slump).
Gjordes besiktningen igår är det en starkare indikation än vad vi idag vet (att senast den besiktigades var i höstas eller ännu längre tillbaka) - därför uppgav jag i mitt andra inlägg att inspektera bromsarna vore en lämplig startpunkt (citat "börja med en grundlig inspektion av bromsarna").
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Han skriver ju att den besiktigades i höstas, känns inte som så daterade uppgifter är relevanta. Gör man ett bromstest i rulle nu, ser man ju direkt om ett ok kärvar, så slipper man demontera och inspektera ok baserat på gammal information eller gissningar. Visar ett sådant test ingen ojämn bromsverkar, går man istället på att kontrollera bussningar eller andra alternativa felkällor.
Jag vill inte bråka eller tvista om formuleringar eller syftningar, vill bara hjälpa TS att felavhjälpa/hitta felkällan så enkelt som möjligt.
Dvs, jag ifrågasatte inte din fråga om besiktning, mer efterkommande svar och frågor om besiktningen inte visade på något. *bork-bork*
Jag gissar att TS ändå kommer lämna iväg både felsökning och åtgärdande :(
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lus : Vi verkar ha samma syn fast bara lite olika tillvägagångssätt - finns inget direkt rätt eller fel. Antingen inspektera eller testa. Jag är den som vill skruva på bilar själv :-)
Inspektera bromsar är tillfredsställande att göra, snudd på roligt :-) Man lär sig lite hur det ser ut. Stjäler tid, inte roligt att göra på gatan. Gratis.
Bromstest är smidigt och tidsbesparande, ger ett svart på vitt svar. Man lär sig inte och ser inte skicket på bromssystemet. Är inte gratis (men skulle vilja säga att det inte är långt ifrån).

Bara för att jag vill skruva med bromsar betyder ju inte att alla andra vill göra det också :-)
ja
18
jacken
Z4 SDRIVE 35I
320 XD F31
325 E90
Vad sägs om det här?
"Vill du veta skicket på dina bromsar efter du har bytt detaljer i bromssystemet eller har din bil stått länge? Opus Bromstest är en frivillig kontroll av färdbromsens prestanda och funktion samt kontroll av parkeringsbroms. Testets resultat rapporteras inte till någon myndighet utan är endast rådgivande för dig som kund.
Pris: 150 kr."
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Slang: precis :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.