AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.652

120d tvekar vid acceleration

Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
Jag är sedan 3 månader ägare av en 120d från 2008 som gått drygt 13000 mil. För ca 2 månader sedan tändes den gula motorlampan och jag lämnade då in bilen på verkstad där det konstaterades att luftfiltret aldrig blivit bytt och därför byttes detta.

Efter detta har jag vid vissa tillfällen märkt att bilen tvekar vid försiktig acceleration; mellan ca 1700 och 2300 rpm blir bilen märkbart slöare och svarar inte alls som den skall. För knappt två veckor sedan tändes den gula motorlampan igen och jag lämnade på nytt in bilen. Denna gång byttes givaren för insugstempen. För några dagar sedan tändes den gula lampan igen men slocknade efter några mils körning.

Vid bägge verkstadsbesöken har flera felkoder funnits lagrade, bla för laddtrycksreglering och för stor skillnad i insugstemp.

Jag skall kontakta verkstaden, som jag f.ö har fullt förtroende för, på nytt senare idag men skulle uppskatta om någon här kunde ge lite tips på vad problemet tänkas vara.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Mitt råd till dig är att kontakta en annan verkstad.
Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
Det rådet kan jag förstå och jag hade nog tänkt samma sak om det gällt någon annan verkstad. Men denna är en auktoriserad BMW-verkstad med mycket gott rykte så jag litar på dem.

Men tips om tänkbara felorsaker mottages tacksamt.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

LMM om sådan finns på en diesel?
När min tvekade lite vid gas och motorlampan lyste så var det AGR ventilen som var trasig, kostade runt 2300-2500:- på aukt BMW verkstad.
CR
428
CRF_Niklas
Agr ventil, turbo eller lmm låter alla som tänkbara orsaker
Jag tror mina herrar menar EGR-ventil.
Jag menar AGR, det står så på kvittot. Vill man vara internationell så är väl EGR att föredra.
Hm
73
Hman
120d, -05
Jag hade liknande problem. Turbon sprutade ut lite olja så luftröret ut från turbon var väldigt oljig. Jag bytte oljecyklonen(motsvarighet till vevhusventilationen) i samband med en oljeservice+luftfilter så gick bilen mycket bättre och utan läckande olja.

Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
EGR-ventilen står näst på listan enligt verkstaden. Har läst lite kring rengöring av EGR-ventilen, dock endast för de lite äldre M47-motorerna. Är det någon som vet om ventilen kan behöva rengöras även på N47-motorer?

Ang vevhusvent så nämnde verkstaden att det finns lite olja i tryckrören, så detta kanske också kan vara en möjlig lösning.
CR
428
CRF_Niklas
När jag köpte min 318d jag hade för några år sedan så lös motorlampan och han som hade bilen innan sa att EGR ventilen hade spökat sedan bilen var ny och lagt felkod på den men att det inte märktes något.
Jag gjorde rent den grundligt med tvättsprit och tandborste och raderade felminnen och under de 4000mil jag hade bilen var det aldrig några problem så mitt tips är att göra rent. Jätteenkelt!
Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
Okej, vilken motor hade du i din 318d? Jag har tittat som hastigast på min EGR men begriper inte ens hur jag skall få loss den... Guider på hur man lossar och rengör ventilen på en M47 motor har jag hittat men tyvärr ingen för N47.
CR
428
CRF_Niklas
Tidig N47
Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
Okej, då skall jag göra ett nytt försök att rengöra ventilen. Tack för tipset!
Den sitter lite bökigare till på våra nyare N47 än de äldre.
Hittade en spanjor som tagit några bilder om det hjälper.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.