AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.626

BMW Z3 2,8 - Ojämn och oregelbunden acceleration

På senare tid har min Z3 med M52B28TU börjat bete sig väldigt underligt, vid acceleration går den otroligt ojämnt och framförallt oregelbundet. Problemet har kommit krypande, det blir sämre och sämre med mer körning. Tre scenarion som uppkommer, finns massor av fler exempel:

Exempel 1: Den drar klockrent 2000-3000rpm för att sedan tvärstanna vid 3000 nån sekund, sen dra fint igen till 4000 bara för att stanna där.

Exempel 2: Otroligt slö acceleration direkt när man trampar på gasen, känns som att man har 70hk max, sen är det som att den börjar dra bättre och bättre.

Exempel 3: Den går som ett skott till 4500rpm för att sen tvärstanna och vägra dra mer

Det finns inget tydligt mönster i beteendet, det är olika varje gång man trampar på gasen. Det känns inte som att det är ett mekaniskt fel i motorn då den låter perfekt och när den drar rent så är det ett j-la tryck i maskin.

De senaste 300 milen har jag bytt:
Olja + filter
Luftfilter
Tändstift (NGK BPR6EQUP)
Granskade alla spolar, helt snustorra och inga sprickor någonstans
Vanostätningar + alla packningar i samband med det
Bränslefilter
Bränslepump
Termostat (höll lite låg temp tidigare, ligger perfekt nu)
Demonterat och testat DISA-enheten, fungerar perfekt och är tät
Insugsbälgar, båda två från gasspjäll till LMM
Granskat LMM, torr och fin, har inte testat att byta/koppla ur den dock
Sprayat startgas överallt, hittar inga vaccumläckage
Testat CCV-ventilen och den verkar fungera, är inne på att byta den nu ändå dock, tillsammans med alla slangar

Jag har kopplat på Carsoft och får inga felkoder, hade en felkod på DISA som nollades och efter att jag testat enheten och monterat tillbaka återkommer inte felkoden

Har provat att koppla lös båda övre lambdasonderna utan resultat, ska testa de nedre till helgen. Ska även prova att koppla ur LMM och se hur den beter sig

Börjar mer och mer fundera på kamgivare, finns det några andra tips? Bör inte defekt kamgivare ge felkod?

Tacksam för alla tips!
Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
Hmm.kan det vara vanos problem?
Jag har ju bytt tätningarna till vanoset men det kan ju förstås vara vanosgivarna, men kan de påverka i sån utsträckning att bilen bara stannar vid ett varvtal och vägrar öka?

Vet int ehur mycket vanos kan förskjuta/reglera kammarna men det kan väl inte vara särskilt många grader?
Hej! Tycker mig känna igen mönstret sedan förra våren. Titta om antisladdlampan blinkar på instrumentbrädan. Har du fel på en sensor vid något av hjulen stryper systemet gasen, och det upplevs som om motorn tvekar. Min tvekade mest när jag gav järnet i svag kurva.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag vet inte hur du ska kolla det men det liknar lite hur min bil betedde sig när jag hade råkat komma åt sladdarna från den ena Vanos-solenoiden så den hade lossnat.

Prins Valiant: Bra tips, har nämligen ett strul med ABS/ASR-systemet, provar att koppla ur det helt och drar ut så får man se om det hjälper!

Kornknarr: Vilken av Vanos-solenoiderna var det? Den på insugssidan eller avgassidan? Har provat att rycka båda kontakterna en och en utan skillnad så det kan mycket väl vara att en solenoid är trasig.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Det var på insugssidan. Jag har en M och där ställer ju Vanos om ganska mycket så står kammen fel kan det ju hända både det ena och andra. Men det är ju väldigt konstig att du inte får några felkoder.

Verkar som att problemet har löst sig när jag kopplade ur ABS/ASR-modulen, nu drar den villigt hela vägen! Har kört den två dagar utan minsta tecken på tvekande.

Tack Prins Valiant för tipset, jag har verkligen vänt och vridit på det här men tänkte aldrig på att det kunde vara asr-systemet som bröt för att den inbilliade sig att hjulen spann. Jag fick dock inga blinkningar i instrumentpanelen när det hände men det kan ju bero på att modulen inte är i ordning.
Trevligt att det verkar lösa sig , i alla fall är felkällan funnen. Skoj med fedback. Tack!
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tack för feedback. Förklarar varför du inte fick några koder. Skönt att det löste sig. Hur går bilen efter allt du gjort?

Nu går bilen otroligt fint, det skadar ju aldrig att byta ut samtliga filter, tätningar, stift osv. Tycker den känns piggare än när jag köpte den, men det kan ju vara inbillning efter att den gått dåligt på slutet.

Jag är faktiskt riktigt förvånad hur stark 2,8an är, trots att det bara ska vara 193hk i den. Har ett M54B30-insug med adapter för spjällhuset liggandes som ska på inom snar framtid, se om man kan få den ännu lite piggare på toppen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.