|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kollat lite på möjligheterna till att höja effekten lite på min 530d f10. Min bil är tillverkad under 2010 och har 245hk motorn med sport automaten (paddlar) finns det någon som optimerar dessa? Om inte så finns ju flertalet "boxar" att köpa som ger kring 300hk. Är detta drömsiffror tror ni, eller är det möjligt med "bara" en dieselbox att få +/- 300hk i min bil? Hur många NM håller lådan för? (Sport automat) Har min motor Dubbla turbo eller twin scroll? Kanske rent ut av en enkel singel turbo? | |
|
Du har PM // Sahi |
|
|
Den enda boxen värd namnet är den som tillverkas av Steinbauer och marknadsförs under varumärkena Hartge, Schnitzer, Kelleners m.fl Håll dig ifrån övriga då de varken ger utlovad effekt eller är speciellt bra för hållbarheten på din bränslepump. OBD är vad jag vet inte tillgängligt ännu men CMD verkar ha löst problemet så du kan göra en riktig mjukvaruuppdatering, möjligen kan V-Tech fixa det åt dig, de använde sig av CMD:s prylar tidigare iallafall. Finns även en firma i Helsingborg som annonserar om detta. Ett tips är att kolla om de har en gällande ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador, det är inte billigt att bärga bilen till BMW och få en ny box om det skulle gå åt pipan med uppdateringan. Länk Länk |
|
|
Mappning via OBD är mig veterligen möjligt på dessa tidigare modeller. Edit: Som 3MW skriver. Via styrboxen men inte OBD... :) Mvh Sahi |
|
|
Du har singelturbo på din bil. Du kan inte optimera via OBD men däremot via ecu:n direkt. För mer info skicka PM. Lådan håller för trimmad effekt ;) |
|
|
Är det någon som hört talas om Viezu? Dem skall ju kunna mappa F10/F11. Verkar iaf vara ett seriöst företag. |
|
|
Verkar vara hemligt eftersom alla skickar pm om hur man gör. Vill också öka effekten :) |
|
| BMW själva har väl ett powerkit till 30d-motorn, som ger 10% på både hkr och vrid? Finns i alla fall till rätt många 330d så det borde ju finnas till 530d också. | |
|
Har tröttnat på att svara på frågan... DET GÅR INTE ATT OPTIMERA NYA BMW F:XX punkt! (undantag är 535i med första generationens N55 motor! den går att optimera via ECU:n.... Någon som skrev att Viezu kan, men så här står det på deras sida: Viezu is the world’s leading provider of engine performance and economy tuning for BMW 5 Series diesel engines. A Viezu tune can completely transform the feel of your vehicle, improving throttle response, increasing torque and power, as well as improving the diesel fuel efficiency, making your BMW 5 Series feel like a new car. Please Note: Only V-Box tuning application is available for this vehicle. |
|
|
Jag hörde bara ett rykte om att Viezu kunde men det var inte sant. Dom har bara V-Box idag. Jag blev dock så sugen så att jag köpte en bara för att testa :) Har inte bänkat eller testat bilen innan eller efter dock :( Kör nu en 535d -12 med V-Box och är rätt nöjd. Är det någon som kan klocka sin 535d från t ex 80-120 på 4:an/5:an? Vore kul att jämföra original mot V-Box. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.