|
|
|
|---|---|
|
Tjena, de senaste dagarna har jag inte gillar min bil speciellt mycket, den har varit stendöd två dagar i rad, nu laddar jag batteriet igen och hoppas de går bättre. Jag har lite andra grejor som kanske ställer till det tex slutsteg osv som dragit ur batteriet trots att de borde gå i sleepmode? Jag vet inte, men jag har iallafall beslutat mig för att återställa bilen i original-skick igen för att slippa strul då jag ev ska sälja den. Men så hittade jag en intressant sak som kanske har med problemet att göra. När jag nyss skulle ner och skruva lite så var kontakten på bilden isär så jag satte ihop dom igen, vad är det för kontakt och vad gör den för nytta? se bild: Länk tack för svar | |
|
Det ser ut som ett skarvstycke för den tvåledade kabeln, inget märkligt med denna. Den går till den lilla fyrkantiga boxen som innehåller en "brytare" för matarkabeln till bilens huvudkrets. Denna skjuts av med en liten sprängladdning vid en kollision om/när airbagsystemet löser ut, allt för att hindra att det kan börja brinna pga kortslutna/avslitna kablar osv. Vissa kretsar är prioriterande, och matas utanför brytaren, t.ex varningsblinkers, innerbelysning, C-lås. Om du misstänker att bilen inte går ner i sleepmode så kan du spana på lysdioden vid växelväljaren P-läge. denna skall släckas 16 min efter att du stängt av allt i bilen, och förbli släckt. Om inte så dränerar du batteriet ganska snabbt. Om något triggar bilen att gå ur sleepmode så tänds lysdioden omgående. Egna inkopplingar, larma, kanske även slutsteg är utrustnings som kan orsaka problemen. FP |
|
| Okej tack för infon! Jag har haft dött batteri två dagar i rad. Laddat upp de med en ctek men misstänker att batteriet tagit mycket stryk då de endast tog 12 timmar att ladda de 100% enligt laddaren. Har kopplat bort alla extraprylar nu iallafall och imon efter jobbet får vi se hur den mår. | |
| Verkade inte som den gick in i sleep-mode. Hur felsöker man nu då? | |
| Verkade inte som den gick in i sleep-mode. Hur felsöker man nu då? | |
| Läste att om ibs är defekt kan den förhindra bilen att gå i sleepmode. Jag fick reda av verkstan för en månad sen att den är defekt. Är de bara att plugga ur den? | |
| Kopplade bort ibs och nu sover bilen som ett litet barn. :) hoppas detta löser saken! | |
|
Vad händer om man kopplar bort ibs'en? Ja har problem med att bilen inte går i sleepmode, lampan vid växelväljaren lyser konstant, ja måste köra bilen varje dag för att den inte ska va död när jag startar den. Hoppar jag en dag att köra bilen så är den död nästa dag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.