AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.910

Köpa bromsskivor fram till 330xi e46. köpa borrade från ebay?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Jag måste göra något åt bromsarna till min E46a, dom har alltid känts dåliga. Jag jämför nu mot farsans gamla Passat -03 och bromsarna på den är ju helt otroligt bra jämfört med mina bromsar. Nu har det börjat skaka i ratten när jag bromsar också så risken är väl ganska överhängande att skivorna är vinda också? Hur kollar ja något sånt enklast själv? Kan jag ens det eller måste jag till verkstad för att kolla något sånt?

Sen är jag inte så imponerade av BMWs originalskivor heller så jag tänkte försöka mig på några borrade skivor som inte kostar skjortan från ebay, eller har ni några andra tips på skivor? Vart köper ni?

Hjälp en som vill få bra bromsar på bilen igen.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bettet blir inte bättre för att skivorna är borrade. Det är bara deras förmåga att tåla långa upprepade inbromsningar som är högre.

När skivor och belägg är nya tycker jag bettet i originalskivorna är helt ok.

-------
//Lövet
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Har du koll på om alla bromsoken är friska (om kolvar, glidpinnar osv inte har rostat fast) ? Kanske även är läge för byte av bromsvätska (ska väl bytas vartannat år) alternativt luftning av bromssystemet om känslan är lite svampig.

Att man upplever att nyare/modernare/andra bilar har bättre "bett" i bromsarna beror ofta på att de har kraftigare servo-verkan. Om jag jämför tex någon av mina M med en Volvo från typ 2009 så är Volvon hysterisk att köra, skiten tvärnitar så fort man "rör" bromspedalen, känslan är noll för min del, men man kan säkert vänja sig. Mina M har bra servo-verkan, utan att för den sakens skulle tvärnita så fort man snuddar pedalen...
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Nä alltså jag vill testa några andra skivor om det finns bättre alternativ till originalen. Nu är det vibrationerna som gör att jag i princip måste byta skivor oavsett. Det här med borrade skivor var bara en ide bara för att jag såg ett par med klossar för 95 euro på ebay, jag vet att de inte ger någon bättre bromsverkan. Det kan ju vara skräp också skivorna från ebay, jag har ingen aning och tänkte få lite bra input från ni som själva har testat andra skivor. Men jag vill inte köpa något som är sämre än originalskivorna givetvis.

Ska kolla oken också och bromsvätskan kan ju vara dax att byta.

Men vad säger ni, kör ni på originalskivor eller har ni några bra alternativ?

Kan man köra borrade fram och original bak eller ska det vara lika?

Vad måste jag tänka på när det är till en 330Xi? Är det samma som till 330d och 330i eller är det skillnad?

Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Länk

Här har blandade priser beroende på vad du vill ha.
Här har du något bra för 1800:- hemma.
Länk

Jag har inget negativt att säga om ebay.
Borrade skivor spricker lättare. Slitsade kan "väsnas" en aning. Du hittar bra skivor på ebay.
Budget men helt OK: Länk
Zimmermann:
Länk
"Sport": Länk

Sidan Sjoling länkar till är dyr.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag köpte Meyle skivor + belägg + slitagevarnare för framvagnen på eBay. Det kostade 1008:-
Det var via tips här på AP, från Clintan tror jag, och jag är supernöjd.
Att du har vinda skivor har du redan besvarat själv, det skakar när du bromsar. Då byter man _både_ skivor och belägg.

/Anders

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Här får jag ju fram och bak med både skivor, belägg och slitagevarnare för 1700kr + runt 200kr frakt. Så 1900kr.

Länk

Känns som taget. Endast fram kostar typ 1200-1300kr.

För en som aldrig bytt skivor och klossar själv, klarar jag av det om jag är något sånär händig? Är det inte ganska enkelt? Eller ser det enklare ut än det är?
Det är inga problem om du är lite händig som du skriver.
Blade: Du länkar till mitt budget val:). Skivorna funkar i regel utmärkt, Meyle skivor/belägg är inte "sportgrejer" utan mer som OEM. Du landar på 190€ inkl frakt (24€!), vilket blir ca 1700 som du skriver. Bytet är enkelt, med rätt verktyg (typ 7mm insex, spår mejsel, 5mm eller 6mm insex, 17mm eller 19mm sexkants hylsa). Det svåraste är att byta handbromsbackarna, ja för man monterar nya sådana om man byter skivor bak...Handbromsbackar inkl monteringssats kostar typ 30-40€.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Ja men tack för hjälpen alla!

Nu är det ju så att jag inte har en aning om det är fram eller bak som skivorna är vinda heller, om det ens är skivorna som är orsaken. Är det vanligast att man får vinda skivor fram eller kan det vara vilket som? Bilen har gått 19k mil och jag har inte kollat om skivor är bytta någon gång. Ska kolla genom servicebok och papper.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Känns vibrationerna mest i häcken = bak
Känns vibrationerna mest i ratten = fram

-------
//Lövet
Har man redit skeva skivor kan det till o med kännas i pedalen...Ett bonntest kan bestå i att man lyfter upp ett hjul i taget o snurrar på det. Är skivan "galet" vind så kommer hjulet "nypa" i ett visst läge, eller åtminstone gå betydligt trögare. Din bil är iofs en IX så det finns ett rätt bra motstånd från drivlinan så att säg, även i friläge. Jag hade själv en vind bakskiva på min bruxis (pga anliggande ok). Värdet "pulserade" hos Bilprovningen (typ 0.3-04 upp/ner), fick godkänt. När jag lyfte upp hjulet o snurrade för hand gick det ordentligt trögt i ett visst läge för att sedan släppa o gå lika trögt igen när samma del av skivan hamnade vid beläggen...Dock så hade jag inga vibbar i bilen, eller i pedalen. Det enda lilla problemet kom innan jag hann byta skivor (ja skivor, man byter alltid axelvis) var att skivan blev illröd, tack vare att oket började kärva mer och mer*haha*
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Ja nu är skivorna på väg i alla fall. Då får vi se hur det går att byta, tänkte byta innan besiktningen. Jag vet inte om de bryr sig om annat än bromsverkan men jag kan väl lika gärna byta innan jag åker in.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Då är skivorna framme. Dom kom fram igår men jag kan inte hämta dom förrän på måndag fast jag har avin från posten. Frugan var ute när postbilen var förbi, hon visste inte att jag väntate paket. Så den var hit igår men eftersom vi inte tog mot paketet direkt. Jag som trodde att jag skulle kunna byta skivorna i helgen... jaja... Måtte det vara skivorna nu så det inte är någon bromscylinder. Det känns dyrt. På 19000 mil, har man bytt skivor någon gång då tror ni? Eller skulle det kunna vara originalskivorna som sitter där?
Det är dina skivor som är problemet, ingen tvekan. Sitter det originalskivor så klarar dem sig max två år utan att bli skeva (egen erfarenhet) :)

Jag kör med samma uppsättning som du har beställt på min 330i och kan säga att det är de bästa jag har provat! Monterade originalen en gång och slängde dem efter ett år då de blev skeva igen.

Ett litet tips är att du kör till BMW och köpen nya skruvar som håller skivorna på plats. Nr.2 på denna bild
Länk

Mina satt som f*n första gången jag bytte skivorna, fick borra ut 3 av 4 :)
Jag vet inte hur vanligt det är att dem sitter som berget men värt att ha nya till hands för de kostar inte många kronor !
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Äh, så klart var det bara ett par skivor i det här paketet, 19.1kg totalt. Då får jag hoppas på att ett eller två till kollin kommer innan veckoslutet.

Jäklar vad skivorna väger mycket!
j-
30
j-sson
530D-04
Köpte från bromsmannen.se skivor och belägg till min 330xd-04 när jag hade den,de va kanongrejor tyckte jag

tjalle
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Då var det bytt fram i alla fall och det är en rejäl skillnad i karaktären, bromsarna tar bra nu. Vibrationerna försvann också. Jag hade en jäkla tur med skivorna för skruvarna satt inte fast, allt gick som ett rinnande vatten.

Får se när jag orkar byta bak.

Nu måste det göras en hjulinställning också som är väldigt välkommet, har bytt lite saker i framvagnen så det är dax. Sen en besiktning på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.