|
|
|
|---|---|
|
Hej, Testkörde två demobilar med några hundra mil på mätarna nyligen och märkte hur mycket bättre bromsarna tog än min 116 med 2500 mil, det kändes nytt .. Jag kör inte specielt hårt, men väldigt varierat så jag tror att bromsarna motioneras på ett bra sätt och skivorna är rena från rost. Tror ni att det skulle kunna vara bromsdamm som påverkar friktionen negativt och det kan vara värt att tvätta av bromsarna med hjultvätt? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, bromsdamm har ingen inverkan på friktionen. Det som har störst inverkan är typ av belägg, sedan är det viktigt att skivan, bromsbeläggen och glidytorna är i fint skick (tex så att inte bromsoket kärvar och endast delar av belägget trycker mot bromsskivan eller att bromsskivorna är spåriga och så vidare). Även hur bromsarna har körts in kan ha betydelse. Jag är dock osäker på hur produktionen av konsumentbelägg/skivor går till numera, men när jag byter bromsskivor/belägg gör jag alltid en grundlig inkörning (går förenklat till så att man gradvis bygger upp temperatur och gör hårdare och hårdare inbromsningar under kontrollerade former och att man låter bromsarna kyla av något samt att aldrig någonsin stanna stillaståendes med foten på bromsen efter en mycket hård och lång inbromsning/ar). Är det en F20/F21 116i du har? Vilka demobilar provkörde du? |
Såhär såg exempelvis mina frambromsar ut efter många mil (var väl 1/4 kvar av skivor och belägg). Nu är det svårt att se på bild, men det ger en viss uppfattning av hur bromsar ska se ut, oavsett om de gått många mil (dessa hade naturligtvis lika bra bett som när de monterades nya). Länk Länk Länk Länk |
|
Tack för svaren, Det är en 116i F20, så bromsarna är ju inte jättestora. Jag testade en X1 2.0d och en 3-serie av-någon-sort och tyckte att dom nöp bra vid långsam körning. Broms i högre fart var ingen större skillnad. Tittade precis på bromsarna och det finns knappt någon rost och beläggen ser ut att ha många många mil kvar. |
|
Bromsskivorna är ungefär lika stora som på min E87 120i (den har 292x22 och din har 284x22). Fast diametern påverkar mest hur mycket värmeenergi skivan kan absorbera samt såklart ju större diameter desto större hävstängseffekt. Alla bilar och modeller känns annorlunda när det gäller bromssystemet. Mycket beror ju numera på hur bromsservon är integrerad och hur kraftig den är. Att jämföra mellan olika modeller såsom F20, E84 och F30 kan ge skilda upplevelser. Bromspedalens utväxling och flex i bromssystemet är också saker som påverkar hur "svampig" eller hårt man måste trycka för att det ska hända något. Eftersom det var demobilar och din bil hade bara gått 2500 mil så får jag anta att det sitter BMW original skivor & belägg på samtliga bilar - så på den punkten är de isåfall jämförbara. Annars är det på beläggen den största skillnaden bruka sitta när det gäller "bett" eller friktion vid olika temperaturer. Om du däremot råkat få fett eller olja på bromsskivorna och det trängt in i bromsbeläggen så reduceras bromskraften rejält. Men eftersom du säger att i högre hatigheter är det OK så är jag ganska säker på att något sådant inte har hänt. När jag provkörde min E87 120i innan jag köpte den så kände jag att bromsarna inte var på topp, när jag sedan tittade efter provkörningen så såg jag att skivorna var spåriga och inte direkt fräscha. Men en annan möjlig bidragande orsak till känslan av bromsar "som inte var på topp" var att vakuumpumpen läckte. Vakuumpumpen drivs av kamaxeln och producerar vakuum till bromsservon. Tidigare så tog man vakuumet direkt från insuget men nu måste man tydligen kludda med en extra pump för detta. Du har också en vakuumpump på din bil, ta en titt eller känn efter om det läcker olja där. Det är inte omöjligt att om vakuumpumpen börjat läcka olja där så kan det ge nedsatt vakuumstyrka och således nedsatt bromsservostyrka. Länk På N46-motorerna (du har en N13 verkar det som) är den här vakuumpumpen iallafall ökänd för att läcka olja. |
|
Normalt är det så att bromsarna blir bättre när de är lite lagom halvgamla, när skivan blir lite vågig i ytan ökar den effektiva arean och bromsarna tar bättre. Det kanske är dags att byta bromsvätskan i din bil, den bör ju bytas var 24:e månad. Lite fukt i vätskan gör stor skillnad bettet vi låga hastigheter tycker jag. |
|
Att de tar lite bättre när de lite lagom halvgamla har nog mer att göra med att skivor och bromsbelägg är matchade mot varandra. Men detta ska men redan ha uppnått vid inkörning. Senast jag bytte bromsar var på Volvo 855 -96 fram, nya skivor och belägg. Normal inkörningsprocedur och i slutet av denna så var det redan då fullt acceptabelt bett i bromsarna - mer än vad däcken klarade av så att säga. Teoretiskt ökar ju ytan när man gör den vågig, men jag är ganska övertygad om att bromssystemet inte kan dra nytta av detta. Jag misstänker att friktionen mestadels hamnar på "topparna" och risken för hotspots ökar (dvs små områden med högre temperatur än omliggande område). Det ska inte vara några vågor i en bromsskiva. |
Bromsvätskan ska man byta var 24:e månad precis som Kolvsallad säger. Men vid normala bromsningar är det ingen skillnad på om det är fukt/vatten i bromsvätskan. Vatten är lika dålig på att komprimeras som bromsvätska, så där är ingen skillnad. Det är först när det blir varmt och vattnet börjar koka och bildar luftbubblor - dessa kan komprimeras och man får en obehaglig känsla av att pedalen inte tar och man får trampa ganska långt för att det ska hända något. Men detta uppträder först när man pressar bromsarna rejält. Behöver du panikbromsa kommer bromsarna att fungera även om det är en del fukt i dem. Men de klarar inte upprepade panikinbromsningar. Fukten vill man ha ut ur systemet för att minimera risken för att komponenter i bromssystemet börjar rosta. Sen är det såklart en säkerhetsdetalj, men för vanliga Svensson med hund och barn där bak som i princip inte rör bromsarna är det i första hand i förebyggande syfte som man byter bromsvätska. |
|
Närå, inget läckage eller missljud, bromsarna funkar fint men jag tyckte bara att bromsarna tog så bra på demobilarna. Dom är ju dyrare bilar så det kanske är möjligt att mer möda och pengar lagts på bromskomponenter och har mindre flex och mer känsla i systemet. Tack för era synpunkter. |
|
Nej, det är lika snålt tilltaget på dyrare bilar också :-) Däremot så kan ju faktiskt demobilarna vara extrautrustade - är väl mer regel än undantag att de är det. Så inte omöjligt det sitter lite större bromsar på demobilarna. Du kan ju tex köpa M-Sport Brakes till din bil - då får du bromsskivor på 340x30 mm och fyrkolvsok :-) Länk Länk Fast bara för att man har värre bromsar betyder inte att man tycker det "bettar" bättre i tex lägre hastigheter, men då hävstångseffekten är större så är det möjligt. Men man ska ha i åtanke att om man monterar större bromsok vilket ofta betyder större kolvarea så måste en större volym av bromsvätskan förflyttas - vilket betyder att huvudbromscylindern måste färdas längre vilket i sin tur betyder att bromspedalen måste färdas längre. Du kommer alltså att uppleva att du måste trycka ned bromspedalen djupare än innan - fastän du monterar de här maffiga bromsoken. Ofta monterar man större skivor samtidigt och dess större hävarmseffekt motverkar till viss del ovantstående nämnda effekt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.