AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.633

Vilka sommardäck till E61 M-sport?

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vilka sommardäck ska man ha? 18" 245/40

Ska man ha runflat eller inte?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag kör på Yokohama Advan Sport. Ett lyft jämfört med vad jag bytte yt som i och för sig var RFT. Dock försvann spårigheten och vindkänslighetenhelt först när jag bytt en del bussningar.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vilka bussningar bytte du ut? Vid vilket miltal bytte du? Min bil känns väldigt tajt, har rullat 8300 mil idag. Körde till göteborg ToR igår och det var hopplöst vad det spårade vid filbyten.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Slitna RFT (om det är det du har på nu) är det sämsta du kan ha. I princip allt är bättre. Jag har haft Hakka Z och Hankook Ventus på E61. Båda funkade utmärkt.

-------
//Lövet
bo
18
borgargatan
525 touring m-sport-07
ford thunderbird-64
hejsan.
Jag tycker att hankook ventus evo1 är bra,har iofs 245/35-20 samt 285/30-20.

Med vänlig hälsning håkan
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag bytte ganska många delar i förtvivlad jakt på att hitta vad som orsakade spårigheten. Inga bussningar eller leder såg dåliga ut men jag tror att det var dragstagens stora bussningar som var veka (notera att det är samma bussning på E90/91som är en lättare bil) i kombination med styrstag bak. Jag skulle rekommendera att byta de delar som Meyle säljer i HD-utförande. Det finns troligen en statistisk anledning till detta. Min bil blev helt lugn efter detta. Jag kan köra 100mil utan att ens reflektera över någon nervositet numer. Innan hände det då och då (läs: ofta) att bilen spårade eller flyttade sig nån decimeter i sid led. Den var också vindkänslig. Jag trodde hela tiden att det va RFT-däcken men nu förstår jag att de inte sotd för majoriteten av problemet. Har RFT på min E91 och upplever bilen som mycket bra.

Min erfarenher efter 4-5 år med BMW är att de kräver extra omsorg med hjulinställning för att bli riktigt bra. Chassi geometrin är väl väldigt väl optimerad vilket gör att det bllir mindre förlåtande för fel. Min E91 var bra men blev ändå märkbart bättre efter justering trots att bilen bara var 6månader (jag lät den sätta sig i bussningarna). Skillnaden är 30-40km/h i upplevd fart. Dvs, 160 känns som vad 120 gjorde innan. Samma med E61an. Innan trodde jag aldrig jag skulle våga ta den över 200 men nu är det ingen tveksamhet. Synd bara tt svenska vägar inte riktigt är byggda för detta...

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.