AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.931

320dT xdrive eller A4 2,0tdi Q dags att välja

Sida 2 av 2
Verdi
Mercan finns inte som kombi än.
Grelle: jag har sportpaket med sportstolar och ja, jag tycker dessa är skönare än BMWs sportstolar. Dels är de bredare över axlarna, dels har de bättre inställningsmöjligheter och slutligen har de svankstöd som standard. Passar bättre till min kropp helt enkelt.

Det är också stor skillnad i gångkultur på dieselmotorerna. Jag gillar Audis 177hk motor mer än BMWs 20d 184hk. Audimotorn går_mycket_ mjukare och tystare. Dessutom harmoniserar den utmärkt med den manuella lådan så automat är inte ett lika stort måste som till BMWn. Enda nackdelen är att den inte är lika snål som BMWs motor, den drar ca 0,7L/mil blandat trots manuell låda.

Känner inte alls igen de strul som Verdi beskriver, enda problem var styrningen som högg men detta löstes förra året med en enkel uppdatering. Jämfört med X3 som jag hade inne på ett antal garantireparationer där BMW aldrig lyckades fixa strulande elhiss, motorlampor som tändes ibland och att den sk "fantastiska 8-stegade automaten" ibland vägrade lägga in 8:ans växel på motorvägen. Så att BMW är felfri stämmer inte riktigt :-)

Jag skulle inte vara särskilt oroad av andrahandsvärdet på Audi trots ett kommande modellbyte. A4 Avant quattro är mycket lättsåld och eftertraktad även i äldre generationer.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L. Svankstödet är en bra poäng. Trist att BMW ska ta 3000kr extra för det. Men bredden över axlarna? Axlarna sitter för mig del ovanför skålningen så där har jag själv inte upplevt brist på plats. Men det hänger ju på kroppsform. Är man om du ursäktar uttrycket, lite stabbigare byggd så är ju inte sportstolarna ideala.

Audi har kanske lite bättre ljudisolering från motorn, men i F31 upplever inte jag det som ett problem. 20d dieseln är den bästa dieselfyra i den storleken jag kört och har kört de flesta milen med manuell låda, vilket jag tycker fungerar utmärkt tillsammans.

Vi tycker helt enkelt olika här. Min poäng är att det inte är någon vedertagen sanning att Audi har bättre motor och stolar. Men uppenbarligen finns det vissa som tycker det.

Audi har dock andra fördelar och gällande driftsäkerheten tror jag inte risken är större med en Audi än BMW. Det hänger nog på turen att undvika måndagsexemplar.

Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Tack för alla intressanta synpunkter. Valet är gjort (att det blev klart att man måste ha vinterhjul med i kalkylen hjälpte till)...

Bil är beställd enl följande spec:
Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro
Ibis vit
Sport Edition
Sports Edition Plus
S-Line exteriörpkt
Audi Exclusive 18" fälg i dubbelekerdesign
Drag
Fjärrstyrd parkeringsvärmare
Parkeringshjälp bak

Med tanke på att detta är ett BMW forum så hör jag redan ett antal motorsågar starta...
Inte alls, tror du blir riktigt nöjd eftersom du är van vid märket sedan tidigare. Den faceliftade A4 känns spänstigare och har elservo så styrningen är skönare än tidigare tycker jag.

Grelle: Stolar är alltid en fråga om tycke och smak och det som passar vissa passar inte andra. Audis sportstolar är lite plattare i karaktären än BMWs vilket jag gillar - därmed inte sagt att 3-seriens stolar är dåliga. Trots min kralligare kroppshydda så sitter jag ändå OK i Porschen :-)

Jag har väl också tillhört de som hyllat och försvarat 20d motorn men kan i ärlighetens namn säga att gångkulturen och dieselknattret borde kunna minskas. När jag hade X3 kunde till och med min fru reagera och kallade den traktor när hon körde den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter som en trevlig bil!

Bara för att flera personer här hade valt annorlunda betyder inte det att det vore det rätta valet för dig.

C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Det är ju små skillnader det handlar om dessa bilar emellan. Har åkt 4år i en A4 2,0TQ från 2010 och åker nu 328i, 2013.

Då jag inte kört mycket med 328:an ännu så kanske jag skall avvakta med en djupare analys men spontant känns den lite smidigare än Audin, inte så tung.
När det gäller sportstolarna så är båda bra och det kanske är mer en vanesak än att Bmw:n stolar inte är lika bra som Audins, skulle vara avsaknaden av svankstöd och att lårstöden inte är lika markerade som är till Bmw:ns nackdel.

När det gäller interiör så håller jag Audin som den upplevt mer kvalitativa bilen. Bmw har mer plast som upplevs vara billigare. Med detta inte sagt att funktionen är sämre. Audins instrumentpanel gör att upplevelsen invändigt är att det är en större bil än Bmw.
Skulle säga att Audin upplevs mer åt A6 hållet och Bmw mer åt 1-seriehållet. Användarmässigt med idrivehjulen är Bmwn bättre, enklare och mordernare.
På vägen så, och speciellt i kurvor så är Bmwn lättare att "få dit man vill" I Audin finns det fortfarande lite, inte understyrning, utan snarare mer tyngd, som skall med ut ur kurvorna.
Bmw:n M-sportchassi är inte lika småstötigt som Audin sportchassi heller.

Det var några tankar..
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Så gjorde man då en ändring precis innan beställning. Fick med vinterhjul till 320 i offerten och med den service ÅF gett mig och att jag tycker BMW´n är mer "vill ha" bil så blev det den offerten som förvandlades till beställning idag.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Grattis till bilvalet!

/J.I
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bra val :)

Ser man till statistiken förstår man lätt att det är många paket och stora rabatter hos Audi handlaren, de har det inte lätt med vikande försäljning.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Hämtat bilen och måste ju bara säga att jag är så otroligt nöjd! Känns verkligen att man gjorde rätt val.
Värdelöst inlägg jag vet, men ville bara säga att f31 är en j-t bra bil!
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Kul :) har 2 veckor kvar tills min 320 kommer :) !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.