AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.930

320dT xdrive eller A4 2,0tdi Q dags att välja

Sida 1 av 2
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Ska ta beslut i morgon ang ny tjänstebil, tveeekar!
BMW 320d Touring xdrive
Advantage pkt
Drag

Audi A4 quattro
Sport edition
S-line (18" fälgar bla)
Drag
Fjärrstyrd parkeringsvärmare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
320 känns som ett roligare och fräschare val. En ny A4 (B9) kommer att presenteras 2015. Det är inget fel på B8:an, men F3X är bättre på det mesta.

Du har inte kikat på nya C-klass? Bättre utrymmen och mer komfortinriktad, men jag tycker den är snyggare både ut och invändigt.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Har generellt lite svårt för Mercedes och än finns väl bara sedanen, eller har även kombin släppts nu?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis, kombin kommer först i höst.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle gått på BMWn, Audi är ju "gammal" redan idag och du ska ju ändå ha bilen i tre år. Känns väl lite fel att köpa en fabriksny bil som är förra modellen inom ca 6 månader.

Dessutom tycker jag F31 är en mycket trevligare bil att köra.
Håller med de övriga - just nu är F31 framförallt modernare än Audin och ett bättre val. Har en Audi med just den specen och fördelarna med A4 är framstolarna som jag upplever som bekvämare än BMW, att bagageutrymmet upplevs som större samt att dieselmotorn går mycket bättre än 20d motorn i BMW. På alla andra punkter är BMWn bättre. Jag hade dock försökt få med automaten i BMWn om det går i kalkylen.
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Ok, men bekvämare framstolar, bättre motor och större lastutrymme är ju inga dåliga argument f ö r Audi. Med bla en hockeyspelande son låter det som rätt val.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Just nu körs det ordentligt bra rabatter på A4. Räknar man in det är valet inte självklart längre. Länk

-------
//Lövet
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Exakt! Grymma rabatter, även fjärrstyrd parkeringsvärmare för 10.900:-
Det som skiljer mellan mina offerter är eg att Audin har 18" fälgar och parkerings värmaren.
Verdi
Finns ett jäkligt enkelt råd. Ta den bil som du helst vill ha. Den som har den lilla extra "jag vill ha"-känslan.

Men eftersom du ändå frågar mig. Indirekt iaf. :)

Jag har kört Audi A4 i 11 år. BMW 3-serien i 5 år. Bytte märke pga en massa strul. Har aldrig haft några som helst problem med BMW. Audi däremot. Tändspolar, turbohaveri, kamremsbrott komplett med "ventilsallad" osv osv. Det värsta var dock nästan alla småfel. Lampor som gick i tid och otid, varningslampor som tändes... För att inte tala om alla svindyra servicar. Det var mer regel än undantag att de ringde från verkstan när bilen var på service och sa att "det och det är trasigt/behöver fixas, är det ok om vi tar det på samma gång?". På BMW har det ALDRIG hänt. Plus dyra kamremsbyten såklart...

För mig är det alltså ett enkelt val. Audi ligger långt ner på listan för mig. Fast jag vet att det här är rätt godtyckligt. Andra kanske har haft mer tur med Audi och mindre med BMW.

Isf rekommenderar jag ändå BMW då F31 är mycket trevligare att köra än B8. Tycker jag. :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror ingen tvekar att F31 är den modernare och trevligare bilen. Men prisskillnaden kan inte förringas, du får mer "bang-for-the-buck" på A4 just nu. Dessutom är det inte direkt en dålig bil.

Verdi: Din A4 var av äldre modell. Tror inte problemen finns kvar i samma utsträckning. Min far hade en A4 2.0TDIQ -07 som han körde i 18000 mil med enda fel på någon spridare. Det är helt okay driftssäkerhet tycker jag på den körsträckan ;-)

-------
//Lövet
Au
69
Audi vs BMW
F31 320d xdrive -14
Fåfänga kanske men om jag kan få BMW´n med 18" också går jag på den, annars får det bli Audi igen. Om ingen har andra övertygande argument förstås...
Verdi
Lövet,
Förmodligen. Men "bränt barn skyr elden". ;-) När jag funderar på bilar nu så är det 1.BMW, 2.Mercedes, 3.Volvo. Ska nog mycket till innan jag sätter mig bakom 4 ringar igen. Tyvärr. För det är, rent objektivt, fina bilar. Men känslomässigt funkar det inte för mig. Inte nu iaf. Man kan ju ändra sig. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L, du håller Audins framstolar och motorn som bättre? Jämför du då standardstolar mot varandra eller sportstolarna mot varandra?

På standardstolen kan jag förstå dig, där kan nästan alla slå BMW, men på sportstolsfrågan har jag inte provat en bil där jag sitter bättre i än BMWs stolar i 1 och 3-serien.

Gällande motorn, tycker du Audis motor är bättre? På vilket sätt? Kan tycka att Audi hade litre trevligare gångkultur jämfört med 320d E90, men nu kan jag inte komma på något fördel. Är den inte svagare och törstigare?

Däremot är ju läget alltid intressant om man kan lasta på mycket utrustning eller lägre månadskostnad.
Verdi
Audi vs BMW,
Tänk på att en F31 kommer kännas fräsch under hela leasingperioden medan A4an kommer kännas rejält daterad när den nya börjar rulla på vägarna. Kommer säkert påverka andrahandsvärdet och leasingkalkylen också.
Sk
22
SkipperO
Passat GTE, snart 330e?
Jag köpte A4 B9 när den var nästan ny på marknaden och nu samma med F31 och nackdelen jag ser med att köpa en ganska ny modell är dels mindre utrustning (för samma peng) och dels barnsjukdommar man får dras med. Det verkar ta ett par år att rensa upp bland småproblemen. Som leasingbil har jag valt ny modell (F31) för att det är kul med nytt, men privat had jag övervägt en beprövad modell (A4) om jag fått med motsvarande kanske 30k i utrustning. Annars tycker jag det är slående i hur lika dessa bilar är, bara lite annorlunda design.
Lycka till!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Barnsjukdomar är nog inte så stort problem. Jag var relativt tidigt ute med E90 och även F30 och har inte sett det som ett bekymmer. Jag är inte ensam om detta.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi är bara ledsen för att han aldrig fick en Audi S4 när han drömde om en ;)
Lyssna inte på honom. Audi gör väldigt bra bilar, dock är de sällan i samma plats i modellcykeln som BMW.

Djupet i B8:an är imponerande, lastutrymmet rent praktiskt är bättre än den F31 jag hade i fjällen. Audis motorer är tystare än min erfarenhet är att BMWn känns snabbare och, kanske, marginellt snålare.

I slutändan behöver du fundera på om bättre utrymmen, mer utrustning och bättre känsla i inredningsmaterialen är värda en trevligare drivlina (speciellt med automatlådan), en nyare och körgladare bil.

Verdi
acey,
Haha. Njae. Det kändes fel. Men visst, en ny S4:a hade inte varit så dumt, trots att det är en Audi. ;) Nu valde jag dock en ny F31 två ggr om. Hade ju kunnat köpa en S4:a till samma pris båda gångerna. (om nu den där Audi-exportsäljaren hade kunnat fixa fram en bil vilket verkar tveksamt)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Inte mycket att orda om, självklart väljer du den fräschare/roligare/sexigare F31an. Bakhjulsdrift > Framhjulsdrift vilket respektive bil är i grunden. Barnsjukdomar? Några enstaka missljud i interiören här och där i värsta fall, nya gummilister på bakrutorna och nåt annat tjafs på aktion som kan fixas innan den överlämnas om du säger till. Inga allvarliga grejer m.a.o..
Bara tuta och köra.
Kommer inte 3-serien snart att faceliftas? har ju funnits ett tag tänker jag! Men har inte Mercedes grym erbjudande för tjänstebilar för 220 Bluetec? runt 60k billigare än vanlig men en hel del utrustning! Känns modernare än både BMW och audin eftersom de har funnits ett tag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.