AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.039

Passar dessa fälgar e91 lci?

Med bakgrund av ett tidigare felköp av fälgar via blocket vill jag denna gång försäkra mig om att jag köper ett gäng fälgar som passar. Om någon kunde hjälpa mig..?

Min bil:
e91 lci, -2009 330d Touring

Fälgarna jag tänkt köpa är:
9,5" ET 40 bak med 255
8,5" ET 30 fram med 235

Jag har förstått att det finns någon skillnad på e91 och e91 lci gällande bakhjulen. Hjälp!!
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

ET40 bak kommer lira fint. Jag kör ET34 bak på min lci som också är sänkt med 255/30-19. Men lägre ET än så bör du inte köra med, då är det risk att det tar i.

Dock är ET30 fram kanske lite för hårt, Jag har ET37 fram med 8,5" och 225/35-19. Däcket ligger riktigt bra mot skärmkanten. Tror dock det skulle ta i om jag ytterligare adderade 7mm utåt.

e91 lci har totalt 16mm bredare spårvidd bak. (8mm per sida).

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har 19X8,5" ET 35 med 235/35 runtom och 10mm spacer bak. Både fram och bak ligger mina fälgar precis innanför skärmkanten.Om min E92 har samma geometri som din E91 så kommer ET30 fram hamna något utanför, vilket enligt min personliga åsikt blir lite väl mycket EPA-stuk. Bäst är att gå ut och mäta på befintliga fälgarna och sedan räkna ut exakt var du hamnar med de nya måtten.
/J

Surf Or Die!!!
Tack för er input! Ni kan ha sparat mig 10,000kr!

Finns det någon simpel metod för att mäta på bilen om de passar? Använder jag tumstock, eller hur gör jag?
Th
46
Thebeast
325i Touring -09
Varför inte köpa ett par BMW-original? Med angivna mått (exkl ET-måttet vilket kan bli svårt).
Jag har varit ut och försökt känna efter om de skulle passa och jag har kommit fram till att det nog blir snortight..

Det är utseendet som lockar hos dessa fälgar, men absolut finns det fina BMW original också. Med tanke på att jag inte kan prova fälgarna innan köpet så får jag väl leta vidare...

Tack för hjälpen! Utan er vet ni att jag hade kört 100 mil för att hämta ett par fälgar som inte passar :)
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Ta reda på måtten på de fälgar du har på nu, ET-värdet brukar vara gjutet i aluminiumen på insidan av ekrarna.
Ta sedan en tumstock och håll vid fälgkanten och måtta uppifrån. Bak bör man lämna 5-10mm så däcket klarar innerkanten, fram funkar det jämnt med kanten.

Exempel:

Gamla fälgen är 17x8 ET 47 med 20mm utrymme till skärmkanten sett uppifrån att bygga upp till.
Ny fälg är 19x8,5" ET 35, då bygger du 47-35=12mm.
Fälgen är 1/2" bredare, bygger då 1/4" det ger 25,4mm/4=6,3mm.
12+6,3=18,3mm ,smack till skärmkanten.

/J

Surf Or Die!!!
Okej. Så jag kan alltså ha fälgen liggandes ända ut till skärmkanten? Jag antog att däcket skulle studsa upp och slå i skärmen då. Men om jag tolkar dig rätt så fungerar det alltså att ha fälgen ända ut i kanten?

Det blir fram med tumstocken nu direkt. Och av med fälgarna, så jag får svart på vitt vilken ET de har.
Jag vill bara påpeka att jag inte har något emot att fälgarna sticker ut rent estetiskt. Men bilen får ju inte ta skada :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.