|
|
|
|---|---|
|
Hämtade ut bilen från verkstan igår för att åtgärda svajjig tomgång (500-800 varv) framför allt när bilen va kall. NOx-sensorn byttes (verkar vara standardfel...) Stabilt och fint tomgångsvarvtal när jag hämtade bilen från verkstan men när jag skulle köra hem från jobbet på eftermiddagen så återkom fenomenet... Om jag trycker nätt på gasen för att hålla ett jämnt varvtal kring 1000rpm så svajjar det än värre(500-1200rpm) och det låter som att motorn ska dö. Kan det va DISA-ventilen eller måste jag byta insprutare? | |
| Har 525i (N53) en DISA ventil överhuvudtaget. Har surfat runt en del och buden varierar... Nån som vet? Om inte kan jag ju stryka den kandidaten. | |
|
Efter en sömnlös natt har jag identifierat följande tänkbara felfall: - DISA ventilen - Motorstyrdonet - Spridarna - Högtryckspumpen Någon som har erfarenhet från något av dem? |
|
|
Finns mycket att läsa om N53 på detta forum. I ditt fall kan det vara någon tändspole, kanske shitiga magnetventiler. Bytte högtryckspump, tändspole samt magnetventiler på min n53 . Innan mig hade förra ägaren bytt exakt samma sak + spridare. Sålde bilen efter 1 år men då gick den perfekt efter alla uppdateringar. Hur långt har din bil gått? |
|
|
Min har gått 9200mil (motorförsäkring till 10 000mil...) Hade du samma symptiom med svajjig tomgång samt svajjig på låga varv framför allt vid kall motor? |
|
| det hade jag men inte alltid. läs av felkoderna. | |
| Ny programvara uppladdad. Tydligen har bilen sotat igen för att jag köra korta stärckor... Blir att varva ur den nu då med jämna mellanrum. Känns ju inte så premium. | |
| Körde 120mil motorväg i helgen men fortfarande lika orolig tomgång, går knappt att rulla iväg i ettans växel, ryckig och stundtals orkeslös. Fick "Check engine" vid ett tillfälle ickså. Mao kan man stryka teorin om att motorn ska sotas ur. Verkstan kliar sig i huvudet och har kontakt med BMW i england tror jag. Är nästa steg insprutarna? | |
| Vad säger diagnos och felkoderna? Går motorn bra i open loop? Du kan sabba kat:en om du kör omkring med dålig förbränning. Är avgasröret onormalt sotigt så är det en indikation på dålig förbränning. Kan mycket väl vara injektorerna/spridarna. | |
| Varför skulle den "sota igen" det där är något verksstaden säger för att dom inte vet felet. | |
| Ja, visserligen är det ju välkänt att direktinsprutare sotar mera men nu har verkstan hittat en trasig insprutare som byts på måndag. Håller tummarna... | |
| Varför sotar dom mera vad är det som sotar igen? | |
| Pga högre avgasåtercirkulation, EGR vid mager blandning. | |
|
Var det defekt insprutare som var felet? Hoppas bilen går bra nu! |
|
| Hej, ja samtliga spridare byttes och nu spinner den igen! Dessutom drar den 1dl mindre soppa per mil :-) | |
|
Hej Vad fick du betala för att byta spridarna? Har samma fenomen som du beskriver på min 523i-08. Dock går den rent så fort den blvit lite varm. |
|
|
Hej! Har samma problem. I mitt fall är det AC kompressorn's fel. Mekanikern tog på sig stetoskop o lyssnade i motorrummet o hittade följande fel. på låga varv måste motorn dra runt kompressorn och mitt lager i kompressorn är slitet så motorn vibrerar på tomgång och pendar lite för det krävs ganska mycket kraft att dra runt kompressorn och motorn har inte så mycket kräm på låga varv.. Såfort jag stänger av AC'n så går den jämt o fint. Han rekommenderade mig att köra med AC'n tills kompressorn dog och sen byta kompressor eftersom man måste fylla ny gas. |
|
| Tror de gick på ca 1800:- styck | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.