|
|
|
|---|---|
| Hej. Jag har en 325 touring-01 och sitter o kollar på fälgar till den men hitta ett par fälgar som är 17"X8.5" med et20 och jag undra hur mycke de kommer att sticka ut från skärmen,nån som vet? | |
| Du har original ET runt 47mm och med 20 flyttas de ut ca 27mm. Det är för mycket. Om de mot förmodan skulle gå fritt från skärmkanter så blir scrubradien jäkligt stor och jag tror du skulle få hålla hårt i ratten för att hålla bilen på rak kurs. | |
|
Sätter du 20mm spacers på ET20-fälgar, kommer de att få ET 0mm! Det är möjligt att du får dit fälgarna som du funderar på, MEN de är olagliga och direkt olämpliga då du får helt fel chassigeometri - du kommer att få nervösa och spårkänsliga egenskaper och slita hårt på bussningar och leder... BMW:s originalfälgar ligger mellan ET41 upp till 49 (har för mig att det finns någon fälg som har 51mm) för din bil - så kika på fälgar som ligger i det intervallet i stället! Som "lägst" skulle jag säga att ET35mm är OK och dessutom lagligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ingen har nämnt något om spacers Johan, bara att ET20 flyttar ut hjulen 27mm mot original. Men visst blir det spårkänsligt med så positiv scrub. |
|
|
Nej Anders, men jag ville förtydliga att det inte blir bättre med spacers - tvärtom blir då felet ännu större i detta fall... ;) Men jag var nog lite otydlig i att jag inte menade att spacers var nämnt som en "lösning". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aha, då är jag med :) Är det väldigt speciella fälgar och de är gjutna för att täcka upp ett stort spann vad gäller inpressningsmått (tillräckligt med gods) så går det ju att bearbeta upp ET-måttet, men då kostar det ju en slant extra, så det får nog betraktas som en dyr lösning jämfört med att leta vidare efter fälgar med mer lämpligt ET. |
|
|
Observera att det är fälgens centrum som flyttas ut. Om fälgen är bredare t.ex. 8,5" och original är 7" får du addera hälften av skillnaden också, i detta exempel hälften av 1,5" = ca 1,9cm. Lite att fundera på innan man inser hur det fungerar... Surf Or Die!!! |
|
| ja bry mig inte om de är olagligt, ja är ute efter ett stance som ser ut som de här Länk | |
|
Den konfigurationen kommer nog att bli slingrigare än en kåt huggorm... :)) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.