AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.503

Snedslitna backdäck e36

Lo
12
Lodem
Bmw 325i -93
Hej! Jag har märkt att bakdäcken på min 325 -93 är snedslitna, längst in är det kvar ca 2 mm medan det är kvar ca 6-8 mm längst ut. Vad är orsaken?
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Felaktig hjulinställning. Detta kan bero på slitna bussningar.

///Stefan
Lo
12
Lodem
Bmw 325i -93
är det ett par sånna här? Länk
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Skulle rekommendera dig att byta främre bärarmsbussningar (33326770786) till att börja med.

Länk
Vet inte om det är dem, men det ska vara de bakre länkarmsbussningarna fram.

Har du sänkt bilen?

För det bästa du kan göra är att köpa ställbara Camberstag bak.

Själv körde jag tidigare som dig och fick köra till däckfirman och vända däcken när det var c:a 2-3 mm kvar. Man tjänade lite på att betala de 150:- för att vända dem istället för nya däck.

Nu kör jag med ställbara camberstag och nu slits de mer normalt.

De kostade 1000:- från ebay med frakt, men snabbt intjänade om man jämför med däckslitaget och kostnader som det för med sig.

Här är lite som du kan kika på. Kör själv med Megan Racing, men finns andra alternativ. Såg att priset var annorlunda på de jag köpte då.
Länk

Vill du inte handla från ebay, så finns det här hemma också, men billigast var nog 1300:- om jag minns rätt.

Lo
12
Lodem
Bmw 325i -93
dessa alltså? Länk ursäkta om jag frågar mycket hehe

EDIT: bilen är sänkt men det är inte gjort utav mig.
Ja det är dem som du länkade till nu senast.

Alternativt köper du powerflex bussning istället. Lättare att montera också.

Eftersom den är sänkt, så bör du fundera på ställbart Camberstag. Ju mer du sänker desto grövre camber får du.

Ska du byta själv, så märk gärna lite på plattan där de 3 bultarna sitter som håller den på plats. Du ändrar Caster (Toe in och Toe Out) vinkel på dem.
Länk

Du kommer få göra hjulinställning oavsett, men du kan få dem så raka som möjligt innan du får gjort hjulinställningen.
Lo
12
Lodem
Bmw 325i -93
Tack för svaren! Jag ska ta och byta bussningar till att börja med, bilen är inte värd mer än 7-8000 så jag vill inte lägga ut några stora summor pengar.
Då hade jag börjat med att vända däcken också passar du på att bända med en kofot och känner om det glappar i bussningen eller inte.

Tänker mest på om de är hela och okej. Det du behöver kanske är en hjulinställning.

Oavsett lycka till.
Lo
12
Lodem
Bmw 325i -93
Tack så mycket för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.