AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.679

Kan Polisen ta mitt körkort?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Grelle, instämmer.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kan ju ha kommit fler samtal om TS framfart, därav samtalet från Polisen som såg en nytta i att ringa. Sedan om det håller i domstol är en annan fråga.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Robert, jag tror som du. Säg att det kommit två samtal på kort tid om en och samma bil så vill nog polisen agera på något sätt.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Mycket tyckande nu.

Gällande det rättsliga så handlar det inte om rätt eller fel utan vad som kan VISAS i rätten som utgörande stöd för sin framställan.
Det primära här är att kunna visa vem som körde vid det aktuella tillfället.
Bevis är enbart "ngn" som har ringt till polisen och klagat på ett visst regnummer.
Att det "vittnet" skulle kunna tas bortom alla tvivel på rimlighet är väldigt långsökt.

Grelle. Polisen har inte "säkerhetsställt" sin identitet. Det enda vi vet är att någon har på en svarare lämnat ett namn och ett (telefon)nummer till en telefonväxel på en polisstation.

I övrigt är det lite fräckt av dig att kalla Amullo för rättshaverist när han har helt rätt. Vad är det exakt som är rättshaveri i hans skrift?

TS har kört för fort? Hur vet vi det annat än att TS har skrivit att han "luftade" M3an.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Att enskilda Polismän uttrycker sig lite hursomhelst för att påvisa sig sak är väl inget ovanligt. Sen hur korrekt eller lagligt det är är ju en annan fråga.
Vidare är det inte Polisen som drar in körkort, om man nu inte erkänner brott direkt, utan det är transportstyrelsen eller en domstol.

Kör lugnare i framtiden
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Är inne på Grelle och Roberts linje här.

Du har kört för fort och polisen har ringt upp dig för detta. Ta det som en varning och lugna ner dig lite framöver. Var glad över att du kom billigt undan den här gången.

Angående rättshaveristerna; Exakt vad är det som säger att vittnena inte kan identifiera föraren och att polisen då kan välja att ta det vidare mot åklagaren i den här historian?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
He.

Bortom alla rimliga tvivel är svar nog på din fråga Cliff eller känner du ngn som har en inbyggd förmåga att kunna se hastigheter med lasers noggranhet?

BMW CS #05XXX

Ja att detta inte kan leda någonstans rättsligt är väl självklart och besvarar ju TS ursprungsfråga. Sen lär det ju vara så att många klagat varför polisen måste göra något. Detta var den enkla lösningen, fortsätter det så finns risken att de kommer "jaga" dig för att få stopp på det.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om polisen inte kan sätta en exakt hastighet kan du fällas för vårdslöshet i trafik exempelvis.

-------
//Lövet
Andreas: knappast med bara vittnesuppgifter från"allmänheten" då denne kört förbi?!
Det var ju så klart någon som drev med dig och angav polisens växelnummer när de pratade in på svararen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Keiser: Nej, men om en polisman sett.

(Pratar mer allmänt än det specifika fallet)

-------
//Lövet
Andreas: han ska också kunna vara säker på att identifiera vederbörande, det ska mycket till om det ska hålla i rätten annars. Det är en annan sak om han krockar eller blir stoppad av andra skäl men så länge inte det sker lär han gå fri. Det är inte helt enkelt att få någon dömd för vårdslöshet i trafik ens om han blir stoppad. :)

Så länge de inte mäter upp hans (höga) hastighet eller att han gör någon riktig idiotgrej så händer inte ett dugg...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En bekant blev fälld för vårdslöshet i trafik med enda brott att han legat för nära framförvarande. Så nog går att fälla för det enbart på polismans uppgifter.
Var det en ensam polismans vittnesmål i tingsrätten som räckte för att fälla din bekant? Han bestred att han legat för nära? Jag tror personligen han skulle ha goda möjligheter om han valde att överklaga i så fall...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Om vårdslösheten består i i hög hastighet så krävs det ett bevis på hur hög hastigheten har varit.

BMW CS #05XXX

Och hastighet kan uppskattas av oberoende och trovärdiga vittnen (=bevis)... eller?
Nej knappast!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Keiser: Det var 10 år sedan men vad jag minns var det en vanlig polispatrull i bil dvs 2 personer som det alltid är i bilarna. Det hela avgjordes i domstol.

-------
//Lövet
Andreas: det är alltid svårt att diskutrera enskilda fall, särskilt 10 år gamla. :) Naturligtvis beror det på omständigheterna, ligger en poliserna efter vederbörande under en längre tid och i ett sådant läge att de har bra möjligheter att se avståndet tydligt eller att "förövaren" faktiskt erkänt att han legat närmare än tillåtet avstånd så är det ju en sak. Jag uppfattade inte situationen som sådan i TS fall, dvs han kör inte på ett sådant ställe (eller tidsperiod) att det räcker med vittnen för att fälla denna. Har man förövrigt hängt med i rapprteringen de senaste åren så är iaf min uppfattning att beviskraven knappast minskat, tvärtom. Idag utrustas också polisbilar med videokamera i bevismaterialsyfte. Det räcker förövrigt med att laserutrustningen inte är lorrekt kalibrerad för att bli frikänd, även om hadtighetsövertädelsen är uppenbar.

Min egen erfarenhet sträcker sig ca 6 mån tillbaka där jag blev stoppad av 2 efterföljande poliser i för hög hastighet. Jag uppfattade det inte som att påföljd uteblev pga att de var trevliga utan snarare att de inte hade utrustning för att bevisa detta.

Jag fortsätter bestämt hävda att det inte räcker med att det finns vittnen till att en bil åker förbi i hög hastighet, varken poliser eller civila, för att bli dömd. Jävdar du motsatsen Andreas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.