AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.680

Kan Polisen ta mitt körkort?

Sida 1 av 3
Pi
13
Pirre82
BMW M3 E46 -05
Dodge Coronet cab 426 Hemi -69
Volvo v40 -98
Hallå på er!!
Så här i början av April har väl dom flesta ta ut sina bilar från vintervilan!! Jag gjorde det för några dagar sen och har så klart varit ute och "luftat" M3:an lite :) Men nu till min fråga som jag hoppas nån kan hjälpa mig med. Fick ett samtal från Komissarie Olsson idag som efter tips från allmänheten sa till mig att jag skulle ta det betydligt lugnare i trafiken, annars skulle dom ta mitt körkort. Jag ifrågasatte i mild ton om dom verkligen kunde göra det bara att för en privatperson ringt dom och sagt att jag kört för fort. Han svarade irriterat att dom minsann kunde det. Så jag undrar helt enkelt om nån vet om dom har rätt att ta körkortet?? (Tipset har kommit från nån jag körde om på E20 mellan Alingsås och Göteborg) Hoppas på svar. Ha det gott.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Om de kan det blir jag förvånad. Vore det så så kan man ju ringa och ange valfri person bara. Mycket tveksam men jag vet så klart inte.

///BMW - Was sonst!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Precist som johanE skriver så skulle ju vem som helst kunna ange någon man e sur på , och få sitt kort dragit!

Polisen måste ha ett bevis på att du kört för fort!
Antingen med laser eller de där storebrorserdigskåpen!

Luta dig tillbaka o ta de lugnt! :)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nej det lär dem inte kunna, om någon däremot tipsar om att man "buskör" så håller kanske bängen lite extra koll på bilen om dem ser den.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hur vet du att han som ringde är Polis?
Tänkte samma sak som Erik, känns konstigt att polisen skulle ta sig tid att leta upp ägaren och ringa honom efter tips från någon. Speciellt när dom säger så att dom visst kan ta körkortet. Känns mer troligt att du irriterade någon som du körde om som ringde dig.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Polisen kan inte ta ditt körkort bara så där. Men du ska ta det som en berättigad varning. Jag råkade själv ut för s.k. spaning när jag kört lite vilt med min då nya Volvo 850 turbo. Tredje gången jag drog på lite extra var polisen på plats med lasern och mätte 115 kph på 90 väg, sedan avslutade de fartkontrollen. Jag hade tur i och med att jag såg en parkerad bil på sträckan jag tidigare dragit upp bilen i 200 så jag höll igen och klarade lappen. Polisen flinade och sa att de hade blivit tipsade om fortkörning. Jag skämdes såklart som en hund och har inte dragit på mig något sen dess - det finns helt enkelt inte så många poliser på vägarna numer, enbart plåtpoliser.
Det var ingen polis som ringde dig!
Det var en avundsjuk medtrafikant som också skulle vilja ha en M3 och kunna köra liiite inspirerat ;-))
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Nej, han kan inte bara plocka av dig körkortet hur som helst, men han vill nog gärna att du ska tro det och därmed hålla dig lugn. Dock finns det en hel del andra saker som han kan göra för att göra livet surt för dig så rent generellt är det en god idé att inte dra på sig polisens uppmärksamhet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Be att få motringa om han ringer igen. Tror knappast att en polis enbart genom hörsägen lägger tid på något sådant.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det händer att polisen kontaktar bilägare om de fått in diverse "anmälningar"/klagomål och tar ett "snack" med föraren i fråga. De flesta som får ett sådant samtal tänker nog till lite extra nästa gång gasfoten känns lite väl tung... ;)

Sett ur ett effektivitetsperspektiv är det ju relativt bra investerad tid - få kontakt direkt med en "fortkörare" som då kanske lugnar sig lite och man slipper en presumtiv olycka.

Men för att svara på frågan: Nej, utan reella bevis kan de inte ta körkortet - men de kan ju som redan nämnts ha lite extra koll och patrullera med en laserpistol i närområdet den närmaste tiden...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pi
13
Pirre82
BMW M3 E46 -05
Dodge Coronet cab 426 Hemi -69
Volvo v40 -98
Tack för alla svar grabbar. Visste väl i princip att dom inte kunde ta lappen p.g.a anonyma tips, men det är alltid bra att kolla läget med denna eminenta panel :) Att det var polisen som ringde råder det inga tvivel på. Jag svarar oftast inte på skyddat nummer. Så han pratade in ett talsvar med namn och nummer. Jag ringde tillbaka blixt fort när han sa att han va polis. Och då kom jag först till polisens växel. Men som nån skrev nu får man nog ta det jävligt lugnt bor i en småstad (Alingsås) och nu finns man väl på deras radar. Trevlig helg boys och kör försiktigt ;)

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag skulle hört av mig till polisens chef och fråga på vilka grunder de kan ta ditt kort. När det kommer fram att de inte alls kan ta någons kort pga av upplysningar från allmänheten så skulle jag fråga hur polisen då kan påstå det i telefon när de får en direkt fråga.
Jag skulle följa upp det hela med ett mail till polischefen där du uttrycker att du ogillar ljugande poliser som använder sin ställning för att skrämma medborgare till lydnad och cc:a justitiekansliet (justitieombudsmannen@jo.se).
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Varför ska han börja mecka runder med polisen? Han har kört för fort , och han hade bara tur han inte blev tagen!

Pirre82 har säkert fått en funderare o tycker han ska låta det vara nu!!
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Skorpionen: För att poliser inte ska ljuga för medborgare och påstå att de kan sätta dit dem utan några som helst bevis.
Ja, Pirre har kört för fort och hade tur. Det vet vi eftersom han antyder det i tråden. Polisen däremot vet inte vem som körde eller hur fort (de kanske inte ens visste vilken M3:a det var utan chansade på den som bodde närmast den aktuella sträckan). Säkert effektivt att ringa upp misstänkta fartsyndare och prata förstånd med dem; men polisen ska inte ljuga på direkta frågor. Polisen ska också följa lagen; det tycker jag personligen är jätteviktigt för att jag ska kunna lita på och ha förtroende för dem.

Är förmodligen smartast att strunta i att kontakta polisen ytterligare. Om de inte drar sig för att ljuga kanske de inte heller kan undvika att ta det hela personligt och börja förfölja Pirre bara för att han jävlas.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Den grundläggande frågan är ju vem som har kört bilen för endast den personen kan hållas ansvarig. Hade polisen ringt mig hade svaret blivit att det vet jag inget om då fortkörning hade kommit på tal. Poliser återkallar inga körkort, det gör åklagaren, och nekar man så hamnar ärendet i tingsrätten. Ska då åklagaren sitta där och säga att någon ringde och sa att du hade kört för fort?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det är inte polisen som drar in körkort. Det gör Transportstyrelsen. Polisen kan dock som en interrimsåtgärd ta ett körkort ifrån en förare om föraren brutit mot någon trafikregel, vanligast är nog misstänkt rattonykterhet, hållit hastighet mer än 30 km/h för fort vid hastighetsgräns 70 km/h eller högre (eller 20 km/h för fort vid hastighetsgräns 50 km/h eller lägre).
Ett anonymt tips kan leda till att polisen punktmarkerar en förare (som mig då) eller en viss vägsträcka.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Judas... det är inte förmodligen utan det ÄR smartast att låta de vara....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur snabbt körde du och vad var gällande hastighetsbegränsning samt vilken trafikintensitet rådde?

Mvh
Asken
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Skitsnack på hög nivå.
Polisen kan inte ta ditt kort för att någon annan anmält det. Sverige är en rättsstat och här krävs något som kallas bevis. Finns inget.

Var det en riktig polis som ringde i tjänst, så begår personen tjänstefel iom sitt uttalande om att de kan ta körkortet utan bevis.
Var det en riktig polis som ringde privat, så missbrukar personen sin ställning som ordningsman, iom att han utnyttjar sin ställning utanför tjänsten.
Var det en privatperson så är det förställande av allmän ställning, iom att personen låter påskina att han är polis.
Polisen ser oerhört allvarligt på tredje varianten, även de första två hanteras noggrant.

Låt mig gissa:
Personen som ringde, gjorde det från "dolt" telefonnummer, inte hemligt.

Råd:
Skit i det. Ringer dom igen, be om Namn, tjänstenummer samt växelnummer till stationen och be om att få ringa tillbaka för att säkerställa identitet. INGEN Polis skall säga nej till detta.

//Anders

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Amullo, studera tråden lite noggrannare:

"han pratade in ett talsvar med namn och nummer. Jag ringde tillbaka blixtfort när han sa att han va polis. Och då kom jag först till polisens växel"

Polisen har alltså säkerställt identitet och uppgivit sitt namn. Jag tycker man ska ta varningen som en varning och inte leka rättshaverist. TS har kört för fort och vet om det. TS lär ta det lite lugnare i framtiden. Polisens mål har uppnåtts.

Ps. Ett vittnesmål är ett bevis. De ringer ju såklart inte privatpersoner på måfå, så någon slags bevis finns det, men om det håller i domstol är inte säkert.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.