|
|
|
|---|---|
|
Jag var och besiktiga bilen idag. Det står modellår -01 och fordonsår -03. Bilprovning har aldrig läst felkoder för att det är en -01:a men idag läste de felkoder för att det är en -03:a!!! Vad är det som gäller??? | |
| Regnummer/chassinummer? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Modellår eller fordonsår har ingenting att göra huruvida utläsning av felkoder är ett obligatoriskt moment eller inte. Det står tydligt i TSFS 2010:84 att för bensindriva bilar på 3500 kg och under så gäller det när bilen är TAGEN I BRUK. Det är endast för bensindrivna personbilar på max 3500 kg tagna i bruk 2002-01-01 eller senare som utläsning av milörelaterade felkoder är ett obligatoriskt moment. Skulle ju vara intressant och se vad som händer om man rullar in en barockängel som av någon anledning inte togs i bruk förräns 2003 eller liknande :-) @Patrik5serie : Som Septhan735i säger - regnummer? Eller du kan även kolla själv på registreringsbeviset eller Transportstyrelsens hemsida när bilen först togs i bruk. |
|
Ok, så det är året då fordonet tagits i bruk första gången som gäller. Tack så mycket! Bara att glödjas åt de år jag klarat mig utan kodläsning då de trott att det varit -01 som tillverkningsåret är. |
|
Vilket datum togs bilen i bruk? |
|
Den togs i bruk första gången 2003. |
|
Om 2003-xx-yy är det datum som står på registreringsbeviset så är det lugnt och utläsning av felkoder är således inte ett obligatoriskt moment. EDIT : Tillfällig förvirring, ovanstående är fel och tvärtemot vad jag tidigare sagt (och som Patrik5serie påpekar senare). Det jag sagt tidigare är det korrekta, vilket betyder att om 2003-xx-yy är det datum som står på registreringsbeviset så ÄR utläsning av felkoder ett obligatoriskt moment (då bilen är bensindriven och väger 3500 kg eller mindre). |
|
Jo det är obligatoriskt efter -02. De läste felkoder på bilen, jag blev bara så förvånad då det aldrig skett tidigare sedan jag köpte bilen 2008. Jag trodde det räknades som en -01:a eftersom de aldrig läst bilen förut. Men det är ju kanon att åka till bes. med en -01:a och åka därifrån med en -03:a, synd att jag fick 2:a på felkoder bara. Funderar på hur jag gör om jag ska sälja/byta in den, 01:a eller 03:a? |
|
Sorry, skrev fel i mitt förra inlägg - såklart det är obligatoriskt för din bil då den togs i bruk 2003. Jag får skylla på tillfällig förvirring pga en förbannad tandvärk (som nu blivit tillfälligt fixat). Skriv när den är tillverkad, det är iallafall det enda jag är intresserad av när jag köper en BMW (men det är ju jag det). |
|
Den är inte importerad som jahreswagon av Bmw själva då? Då står det inte alltid att den är importerad. Är bilen importerad och tagen i trafik i utlandet innan -03 så är bilen bes under fel omständigheter. (Dom skulle alltså inte kollat felkoder) Bilen är av årsmodell -01 alt -02 beroende på när den är byggd och registrerad som av Bmw. /Martin |
|
@martin85 : Även om bilen togs i bruk den 1:e Jan 2002 så är utläsning av felkoder ett obligatoriskt moment. Togs den i bruk den 31:e Dec 2001 eller tidigare ska inga felkoder läsas ut. Gränsen går vid 2002-01-01. "Det är endast för bensindrivna personbilar på max 3500 kg tagna i bruk 2002-01-01 eller senare som utläsning av milörelaterade felkoder är ett obligatoriskt moment." |
| Hur är det importerade bilar? Tänker på min Subaru som togs i bruk i England 05/2000 och kom till Sverige 2005. Nån originalecu kommer det inte sitta i den bilen igen så ingen möjlighet för OBD2. | |
Det står på ditt registreringsbevis när bilen togs i bruk i utlandet, och det är det datum som gäller. Vilket är tur för din Subaru togs i bruk 05/2000 och läsa ut felkoder är inte ett obligatorisk moment. Annars hade du fått montera tillbaka original-ECU vid varje besiktning. Eftersom ECU är en del av motorstyrningen så är den således en del av paketet som bilen certifierats med. Kort och gott, du får inte byta ut ECU (eller byta till annan motorstyrning) på din bil (om man går strikt enligt regelverket). |
Hade din Subaru varit av årsmodell 1975 eller äldre hade du fått kunna ändra det mesta med motorn då det inte är några krav på avgascertifiering på dessa årsmodeller. |
|
Bilen är importerad -06 men tagen i bruk i utlandet -03. Det är helt korrekt att läsa felkoder på bes. men lite spännande att ingen besiktningsman har gjort detta nångång tidigare och har jag ju haft bilen sedan -08. |
|
| Nej jag vet om det där med regelboken men man har ju hittat ett tolerant ställe att besiktiga på. Det är inte direkt bara ECU:n som inte är fabriksmässigt ;) Men den är inte helbilsgodkänd heller som tur är. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.