AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.204

M5 E39 - Kopplingsbyte, samt fler frågor

Lo
5
Loeb
M5 -99
God kväll grabbar!

Har läst här på detta forum lite, men är annars helt ny här på forumet så önska mig välkommen :)

Är även helt ny ägare av en BMW M5 E39, vilket är den första BMW jag äger :)
Vill egentligen bara presentera mig och få lite råd&hjälp med några saker.

Hämtade bilen i Lördags och vart superglad.
Carbonsvart -99, svart helskinn, orginalfälgar.
Väldigt fräsch och i fint skick är den, förutom småsaker som är helt normalt på en 15 år gammal bil, men som skall snyggas till med tiden :)

Dock så efter att jag kört hem bilen (motorväg), så körde jag inspirerat i tätorten där jag bor. Efter 10 min körning började kopplingen slira på växel 3,4,5,6. Bilen går och köra som vanligt och man kan dra ut den på valfri växel max 1-2 ggr sen blir det varmt och kopplingen släpper.

Så nu blir jag tyvärr tvungen att byta koppling efter knappt en vecka med bilen. Blir nog en kopplingssats av Luk eller Sachs, fast är osäker på Sachs att den blir föör trögtrampad?
Hur säkert är det att beställa sånt från ebay?

Listen invändigt på dörrsidan till föraren, är repad, så vill byta den mot en ny. Jag har det borstade aluminiumet. Vart kan man hitta sådant?
Plastbiten i mitten för luftkonditioneringen är blå och jag vill byta mot svart.

Elratten funkar bara upp/ned och inte in/ut som den ska göra. Händer inget när jag trycker på knappen. Kan det vara bara en säkring som gått eller liknande. Kass på el

Har massor av frågor till er :)

Nu avslutar jag min bok med att säga att det skulle vara riktigt trevligt om några vänliga själar kan besvara mina frågor någorlunda :)

Vänliga hälsningar, Johan
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Var med på ett kopplingsbyte på en m5 e39 förra helgen. Rekommenderar att lyfta ner lådan med bilen på en lyft. Vi monterade en luk koppling som var beställd via nätet. Se till så du har någon erfaren med dig om du inte bytt en koppling någon gång, kan bli jobbigt om man inte får allt korrekt centrerat.

Kopplingen är ju en svag punkt på m5 e39 och de brukar behöva bytas vid runt 10k mil om bilen körts lite mer inspirerat.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Tips: efter att du bytt din koppling så gasa inte förren kopplingspedalen är helt uppe. Dom är mycket känsliga på detta. (Som alla motorstarka bilar)
si
22
simu
M5 F10 2012
Kör på en luk (max 2500kr ink frakt från tyskland). Det är luk som tillverkar originalkopplingen i m5 e39. Köper du sachs kan du åka på problem, dels att den blir lite mer trögtrampad och dels för att du måste svarva av en liten kant på svänghjulet för att den ska passa bolt-on.

Välkommen in i bmw träsket :)
Lo
5
Loeb
M5 -99
Tjena.

Löser nog sig med kopplingen. Blir antagligen Luk, lamell och tryckplatta, hoppas ej svänghjulet tagit så mkt stryk men får se när bytet sker.

Ang. inredningsdetaljer så som växelspaksknopp, insida dörrlist, ''locket'' till 12v uttaget under växelspaken. Har någon koll på vart man kan handla detta till en lagom peng?

Shortshift - Någon som monterat det? enkel installation, funkar bra?

Mvh Johan
Jag har koppling och svänghjul från Rogue Engineering liggandes, skicka powerpost med bud om du är intresserad.

Länk
Lo
5
Loeb
M5 -99
Tja Grabbar. Ni är säkert mitt uppe i Valborgsfirandet men försöker ändå :)
Någon som har ett svänghjul liggande? Eller vet vart man kan få tag i ett fint begagnat exemplar.

Hälsningar, Johan
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Länk

Kostar några kronor mer än ett begagnat, men då vet man att man får ett nytt och när man ändå har låda mm nere så bör man passa på att fräscha till allt man kan.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
jag har några st...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kul och välkommen till AutoPower!

1. Att beställa grejer från tyska Ebay är helt säkert. Jag har köpt massor av grejer till min E31 och det är alltid punktlig leverans och varan är alltid i föreskrivet skick. Tyska Ebay känns mycket tryggare än blocket, tradera eller bildelsbasen i Sverige. De enda som eventuellt krånglar är sv Posten, som inte kan bestämma sig för om jag är företagsmottagare eller privatmottagare.

2. Lister och konsoler hittar du med fördel på tyska Ebay. Konsol heter "console" på tyska. Andra delar med för den delen, det finns HUR mycket som helst, både original och pirat.

3. Svar ja, det kan vara en säkring som gått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.