|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
delorian: Intressant och tack för ditt svar. Kul att det finns så olika uppfattningar om vad som är bekvämt/billigt/dyrt/enkelt/säkert osv. Angående tändspolar så är det en ny diskussion. Min poäng med mitt inlägg var inte att slänga pengar omkring sig utan om inte den där 100-lappen gällande oljefilter kontra att behöva fråga runt eftersom man uppenbarligen inte är säker på de filter som det inte står BMW på är en "småpeng" för ro i sinnet. |
|
Inte säker på vad? Om vi säger så här hur gör du när du tankar, eller om du måste köpa olja på macken? Känner du rädsla och ångest när du tankar på okq8 men inte statoil tex? |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
delorian: Jag vill bara först påpeka INNAN några missuppfattningar frodas, JAG har inga problem med vilka oljefilter jag ska köpa men om du kikar igen hur jag formulerade mig så fanns det frågetecken i min första text, jag var/är alltså nyfiken på hur andra resonerar eftersom denna fråga ständigt dyker upp i forum. Det är inte jag som är trådstartaren utan denna tråd har ju uppkommit på grund av en osäkerhet mellan de oljefilter som säljs av BMW och de oljefilter som marknadsförs av andra där inte BMW-märket finns med och prisskillnaden på 100 kronor när det ändå är "samma" filter. Gällande bränsle så väljer jag att tanka på de bränslemackar som ger en god service och har ett någorlunda etablerat varumärke vad nu detta har med oljefilterdiskussionen att göra... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Så länge du köper ett filter av välkänt märke är de garanterat lika bra eller bättre oavsett vad det står på kartongen. Finns inte en anledning i världen att betala överpris hos BMWhandlaren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Poängen är att väljer du en känd tillverkare av produkten i fråga så får du den kvalite som bilen behöver om det endast kunde fås genom att köpa delar på bmw så skulle vi aldrig kunna fylla på olja på macken eller tacka bensin då det skulle krävas endast en typ. Det finns en rädsla där ute och en tro att delar på bmw inte säljs någon annanstans. |
|
Mr 435 1602-72
Vi pratar om varandra i detta. Jag konstaterar återigen att första inlägget i denna tråden är baserad på en osäkerhet, annars hade frågeställningen varit en annan. Därför menar jag, är det inte lättare att lägga denna 100-lapp extra på oljefiltret hos BMW, istället för att behöva jaga runt på forum för att få ett "svar", detta då jag hoppas att vi alla åtminstone kan vara överens om att ett oljefilter köpt hos BMW definitivt är rätt till bilen, eller? |
| Förutsatt att det passar i "koppen" ja chansen är ju ganska stor. | |
Mr 435 1602-72
delorian: Mja, det är minst lika vanligt med en tro att en tillverkare som tex BMW enbart är ute efter att sno bilägarens pengar när man handlar originaldelar och att alla andra delar är miiiiinst lika bra. |
Mr 435 1602-72
delorian: "Chansen är ju ganska stor" - ska jag tolka ditt svar att en originaldel inte alltid passar? |
|
Det stämmer, ibland kand u har en årsmodell och det finns ett brytdatum tex e39 för att ta ett exempel 9809 min är tillverkad 9806 min ändå är det delar avsedda efter brytdatum tex absgivare, så fel har det blivit ett par ggr efttersom de bara knappar in regnummer, men delarna man får är det kvalitetsmässigt inget fel på. Men som sagt helt smärtfritt är det inte alltid. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Alla reservdelsförsäljare i Sverige "snor" Bilägarens pengar finns nog inga bilägare som är så lurade som svenska och betalar 50-200% högre priser för samma delar som övriga länder får göra. Och vi är ändå med i EU. Varför kostar ett tändstift 220 kr här och 50 kr i UK. Varför kostar Olja 220 kr litern när den kostar 50 i EU ?? varför kostar en LUK koppling 1100 kr i EU men 2700 i Sverige LUK är originalmonterat på BMW som exempel. För övrigt så är alla delar originaldelar oavsett vilken kartong de ligger i om de är tillverkade efter biltillverkarens specar eller bättre enligt gruppundantaget infördes för många år sedan. Biltillverkaren tillverkar väldigt få delar utan köper från samma leverantörer som säljer till reservdelsbranschen och att de skulle ha olika tillverkningslinor är inte ekonomiskt försvarbart. Istället så slipar de bort tillverkarens märkeslogga och lägger det i den egna märkeskartongen till reservdelsgrossisten. Mekonomen tex monterar ju alltid originaldelar enligt sin reklam att det skulle gå till märkeshandlarens reservdelsdisk ? Glöm det där tjänar dom inga 100% som du som kund får betala. Enda skillnaden är att deras delar ligger i reservdelstillverkarens originalkartong . Biltillverkarna gör precis allting de kan för att förhindra att oberoende verkstäder ska kunna servas och repareras sedan gruppundantaget infördes. Oberoende verkstäder får betala mer för teknisk info Får inte inta all info de har rätt till Billeverantörer kräver märkesservice för att garantier ska gälla Elektroniska serviceböcker har införts som bara auktoriserade har rätt till. Konstruerar och monterar låsta elektroniska boxar med inlåst information även sådan info som enligt gruppundantaget alla ska ha info till. Synliga delar på bilarna Mönsterskyddas skärmar huvar, bilglas mm. Dvs viss biltillverkare sätter i system medvetet att försvåra för den oberonde eftermarknaden. Och det är inte så konstigt för det är på reservdelar verkstäderna tjänar de stora pengarna och dessutom har de dubbel timpenning mot en oberoende aktör. I USA som exempel är sådan här verksamhet förbjuden, där ska vilken verkstad som helst ha verktyg till att koppla upp sig mot biltillverkarens server för att kunna ladda ned mjukvaruppdateringer mm. Så var du än köper ditt märkesoljefilter i Sverige så blir du" lurad" prismässigt det gäller bara att bli så lite "lurad" som möjligt. Och då är biltillverkarens reservdelsdisk det sämsta alternativet oftast, dock inte alltid. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag sällar mig i skaran som anser att det är riskfritt att köpa "eftermarknadsdelar" så länge de har OEM-kvalitet av en erkänt bra tillverkare (som oftast är OEM-leverantör av delar till många olika biltillverkare). MEN samtidigt måste man väl komma ihåg att biltillverkarna kan uppgradera specifikationerna på sina reservdelar och då är det inte säkert att alla eftermarknadstillverkare gör motsvarande modifieringar. Och när det gäller just oljefilter har vi ju ett faktiskt exempel från just BMW - när man införde longlife-oljebytesintervallen kom man fram till att vissa körporfiler kunde göra så att det bildades så mycket sura restprodukter i oljan att dessa syror förstörde filtermediet av papper så att det gick sönder, med utebliven filtrering som följd. Då ändrade man specifikationerna på filtret men inte alla eftermarknadstillverkare gjorde detsamma och detta resulterade i en del motorskador när "felaktiga" filter användes. För övrigt håller jag med Hasso om att de ouplysta konsumenterna i Sverige är totalblåsta av bilreservdelsmarknaden - våra priser är skyhöga i förhållande till vad EXAKT samma varor kostar i t ex. Tysklan, England eller Frankrike. Som tur är finns internethandel, men det är nog bara en bråkdel av alla bilägare i Sverige som ens reflekterar över reservdelspriserna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Fanns iaf pluggpackning till det Boschfiltret jag nyligen köpte till Alpinan | |
| En anledning till att svenska priser är högre beror på högre omkostnader i sverige. Lönekostnaden är ju något som slår igenom på precis alla varor/tjänster. Länk Så det är inte helt lätt detta. | |
|
Fast det förklarar inte varför jag kan köpa olja till halva priset i Tyskland, som inte direkt är något låglöneland, vilket även din länk visar. __________ Mvh Grelle |
|
| Nej det finns ingen enkel förklaring på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.