AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.385

Oljefilter BMW Original ?

Sida 1 av 2
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hej
Vad tror ni skillnaden är på oljefilter om man köper
BMW original(Mahle) OX404 eller Mahle originalfilter OX404D
vad står "D" för,och förutom att BMW vill ha en hundralapp till.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Utseendet på kartongen skulle jag tro.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är ingen skillnad alls. Den extra hundralappen betalar du för att de står Bmw på.
Är ganska meningslöst att köpa original om de skiljer så pass mycket. Köper man ett mann eller mahle filter så är de samma sak.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hej
Har kollat upp det bättre idag och det är samma filter
tillverkas på samma ställe " Made in Austria" som
sagt vad BMW loggan kan man ju vara utan.Kul ändå
och höra BMW killen på lagret som hävdade att det var
piratfilter och absolut ingenting man sätter i en BMW,
tänk så lite dom vet eller vill inte veta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW har ingen oljefilterfabrik. Mann, Mahle och Hengst är några av de vanligare leverantörerna av "originalfilter i dyrare märkeskartong". Håller man sig till de märkena och kanske Bosch och Valeo så får man bra filter. Kartongen gör samma nytta i pappersåtervinningen oavsett om man betalat 100:- för den eller ej ;)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Klart det är olika filter. Tror ni inte reservdelskillarna på BMW har koll......;)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För ett par år sedan plockade jag isär min M30 motor som jag kört nästan 75.000 mil med. Vevaxeln var i så bra skick att man kunnat stoppa den i "nästa" motor och kört vidare med den.

Den hade gått de flesta milen på både oljefilter och motorolja från BILTEMA.
Det var inga problem att se skillnad på dessa oljefilter och BMW original filter. Man kan väl säga att det i så fall är ytterligare en fördel med BILTEMAs oljefilter!

Per L
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Hej
Du "Kane"hur mycket tror du personalen på ICA vet om all mat
dom säljer ,ungefär lika lite som BMW:s reservdels
personal vet om deras reservdelar,men ,med andra ord väldigt lite,
du är väl inte så dum så du tror att Mahle gör ett specialfilter till
BMW ock sen levererar skräpfilter till övriga.då får du nog tänka om.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
NGA: Har du koll på vad tecknen ;) kan tänkas betyda?
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Med stor chans så är det samma kvalité, vi betalar väl bara för känslan av att det är original, för vissa är det viktigt och för andra inte.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Du måste mena vårtecknen,och dom har jag ingen koll på,men övriga
tecken tror jag har koll på eftersom jag har köpt in reservdelar till ett
större företag i många år.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Nu när vi ändå är inne på ämnet.
mr auto säljer ju sitt bugetmärke Bölk, är det någon som vet om det är ok grejor?
Tänker på allt från filter osv mm mm
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Får man med packningar när man köper insatsfilter från exempelvis Mann eller Mahle. Jag tror det följer med på BMW original. Hur ligger det till / Peter
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart man får.

BMW orginial är Mann eller Mahle, så det skiljer inget, förutom att när de åker ut från fabriken hos Mann eller Mahle så går vissa i BMW-kartong och andra i Mahle-kartong.

Jag köpte filter det var märkt med samma benämning som man-filters.
Självklart följer packningar med enda skillnaden är att på bmw får man det på påse istället för kartong.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer som övriga säger, komplett packningssats (oringar och tätningsringar) har medföljt alla märken av oljefilter jag köpt (Bosch, FRAM, Topran, Euolue, FEBI Bilstein, Mahle, Mann med flera) och ligger i en liten plastförpackning inuti kartongen.
Det här med originaldelar har alltid varit lite hjärntvätt från bilhandlarens sida, man inbillar konsumenten att det får något som inte går att få någonannanstans.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är i princip bara till BMW som tex pluggpackningen medföljer från Mann eller Knecht /Mahle mfl. Andra bilmärken är det bara filter i förpackningen för utom Oringar om det är instatsfilter.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Tack för svar. Vet någon vilka oljefilterverktyg det ska vara för att öppna filterbehållaren. Dels på Z4 3,0 si och X1 2,0d -11. Är det samma, finns det billiga på tex biltema etc.

Hälsn Peter
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
En nyfiken fundering:
Är verkligen 100 kronor så avgörande vid ett köp av oljefilter?

För att slippa lägga en massa tid på att skriva på forum och få alla varierande svar som egentligen inte gör en klokare, är det inte lättare att köpa det där filtret som har BMW-loggan på förpackningen?
Då VET man ju att det är det filtret som avses för bilen.

Jag gör antagandet, kanske felaktigt, att om man själv ska ge sig ut och köpa filtret är tanken att man ska göra oljebytet själv vilket innebär att man i så fall gör den riktigt stora förtjänsten, slipper betala någon annan för att göra jobbet och då borde den där 100-lappen vara "liten" i sammanhanget...eller?

Har arbetat i en tillverkningsindustri där förpackningsmaterial/varumärket byttes trots att samma råmaterial användes men den stora skillnaden var att kontroller och stickprov på det dyrare varumärket skedde mycket oftare och det därigenom blev färre returer och reklamationer på grund av felaktig eller förändrad produkt till slutkund.

Ja för mig är det avgörande pengar då jag varken har bmw runt hörnet eller är ekonomiskt oberoende, är det mann, knecht mahle , champion boschfilter 100kr billigare så fungerar det för mig även om det kommer i kartong istället för påse och är utan bmw logga, speciellt då det beställs hem tillsammans med en massa andra delas som hämtas ut i mataffären eller körs hem med bud.
Ska jag bara ha filter så finns det alltid en mekonomen i närheten.
Ett annat exempel varför köpa en tändspole på bmw för 1200kr när jag kan få den för 395kr?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.