|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om vilken märke original sommardäck har för en BMW 120D årsmodell 2008. Kan man använda med olika fabrikat på samma bil? Tack på för hand | |
| Original brukar det sitta punkteringsäkra däck (RFT), oftast continental eller michelin. Du behöver inte ha RFT utan du kan ha vilket märke du vill, däremot skall du undvika att blanda olika däckmärken på samma bil då den fina körkänslan påverkas. | |
|
...och du skall naturligtvis ta RFT-däck. Vad tänker du annars göra om du får punka? Gå till närmaste gummiverkstad? Jag själv har GoodYear Eagle på min, |
|
|
Vissa påstår att RTF däck har sämre vägengenskaper än vanliga. Sant eller ej, det vet jag inte. RTF däck är dessutom dyrare. Själv kör jag på vanliga däck och har alltid en flaska punkteringsspray i bagaget. Ulf |
|
|
AlexanderK: Man gör som alla pensionärer samt 50% av befolkningen (kvinnorna) om man mot förmodan skulle få punktering - Man ringer en bärgare. /Jonas |
|
|
AlexanderK. Man kan ju köra till däckverkstaden. Långt ifrån alla punkteringar innebär en däckexplosion. Det är allt ifrån spik som fastnat i däcken till vanliga pyspunka. Det kan gå många mil innan vissa ens upptäcker det, att då fylla lite luft och köra till en däckverkstad är en inga problem. Sen vet jag inte hur ofta ni får punkteringar, men för min del är det en gång per 10 år, max. Om jag då måste ringa en kompis eller dylikt är det ingen fara gentemot att under 10 år åkt en bil med sämre komfort, till ett dyrare pris. |
|
|
Kör man på autobahn i 200km/h känns det tryggt att ha RFT, men hur ofta gör man det? RFT-däcken kommer bytas ut mot "vanliga" såfort dessa är slut. Vår andrabil (E87) körs mest kortare sträckor och då är dessa tunga och stötiga däck helt värdelösa. Sägs dock att senare generation blivit mkt bättre. Farsan har en ny X3:a och dessa däcken upplevs också som stötiga så jag vet inte hur pass sant det där är... |
|
|
Tja, om du skippar RFT-däcken, så får du en mer komfortabel bil samtidigt som väghållningen och livslängden på däcken förbättras. För pengarna som du får över kan du köpa ett M-mobility-kit hos BMW (som är en liten luftkompressor och en burk med lagningsvätska) som du sedan lägger i bagaget. Under alla år jag har kört bil har jag haft två punkteringar och båda har varit "smygpunktering" pga en spik i däcket som jag har sett långt innan det varit för lite luft i däcken . Så i mina ögon är RFT-däcken en lösning på ett "ickeproblem" som tvingar dig till uppoffringar i form av dyrare däck, sämre väggrepp, mindre slittålighet och framförallt sämre komfort. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man kan diskutera för/nackdelar med RFT men det viktiga är att inte blanda dessa med vanliga däck...har gjort detta dumsnåla misstag en gång och bilen (E91) blev obehaglig att köra. Bytte då till nya bakdäck med RFT och då gick bilen som den skulle... På däckonline är ibland inte prisskillnaden så farlig längre, tror det skiljde 100kr per däck jmf med vanliga när jag kollade sist. Detta gällde Michelin PS2 18-tum. |
|
|
Gjorde mig snabbt av med mina RFT, löjligt tunga och låter mycket mer än vanliga däck. Att dom sen kostar mycket mer är ju inte heller en direkt fördel för dom däcken. Så köp vanliga däck och släng in en flaska punkteringsspray som tidigare nämnts. Kolla även in Däck365 Länk som många gånger är billigare än tex däckonline. Snabbare leveranser då dom finns i Sverige. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.