AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.807

Motorlampa tänds och släcks trots ny sensor E61 525ia 217hkr?

Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Hej alla kunniga forumdeltagare! Mitt problem är att motorlampan i min nyinförskaffade 525ia touring med 217hkr-motorn tänds och släcks om vartannat? Jag har fått ut en felkod på kamaxelgivaren på insugssidan som jag nyligen bytt. Har fått ett tips om att plocka bort och rengöra ett par magnetventiler som sitter precis bredvid sensorn, men trots detta dyker samma felkod upp igen. Vad mera kan det vara som triggar denna felkod på insugssensorn, någon som vet eller haft liknande problem? Finns det flera sensorer som kan generera samma felkod? Kan tillägga att samtliga kontaktstycken rengjorts med elektronikspray enligt konstens alla regler. Motorn går för övrigt som en klocka oavsett om lampan lyser eller ej.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Var det original eller eftermarknadsgivare? "Piratgivare" har en tendens att vara skitdåliga.
Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Inköptes hos Novation :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är det samma felkod som innan bytet då? Posta gärna vad du läser ut!
Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Har inte exakta bmw-koden i huvudet, men det är samma som innan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vem och med vad lästes felkoden ut?

Kan ju vara något knas med själva kablaget och/eller kontaktstycket till givaren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Det är utläst av en erfaren Bmw kille som hade bilen uppkopplad till bmw´s egna diagnosprogram, fråga mig inte vad programvaran hette..
Blir nog att rycka lite i kablaget, inte alls trångt? Man ser ju bara en decimeter om ens det å vart dessa kablar tar vägen kan man väl bara drömma om att lista ut :( Kontaktstyckena är väl rengjorda med elektronikspray, så dem kan man kanske utesluta i det här läget?

Mvh
Bmw-Perra
Visa användare
49
Bmw-Perra
520D M-sport F11
Det blev lite bättre efter rengöring av magnetventilerna? Kört mer än 150 mil utan att motorlampan börjat lysa :) Kan det varit såpass enkelt som att dessa börjat kärva med lite svajig tomgång som följd? För det är när bilen är varmkörd och man står stilla tex vid ett rödljus som tomgången plötsligt dippat ner till under 500Rpm och motorlampan tänts upp. Kanske lika bra att upprepa rengöringsproceduren och samtidigt byta O-ringarna då jag märkte att dessa var lite hårda.. Tacksam för tips på vad mer som kan ligga bakom dessa tomgångsdippar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.