|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver bra köpråd angående vilken bil man ska välja? 328 f31 för 300000 eller 330d för 400000. Kör cirka 9 mil per dag. Planerar att ha bilen i minst 6 år. Har provat båda och gillar båda. Soppan lär ju inte bli billigare men det tar ju lång tid att köra in pris skillnaden. Har kört båda bilarna som jag gör dagligen och 330d drog då 0,62 och 328an 0.79.... Vad tycker ni jag ska välja? Km | |
| Känns som dieseln kommer behålla värdet lite mer när den kommer gå långt. Dock är den ju 100' dyrare i inköp | |
|
delar sistnämnda kommentar, prisskillnaden tjänar du igen den dagen du byter. /Anders |
|
| Jag hade valt 330d men det är inte på grund av 2:a handsvärdet eller ekonomin eftersom du knappast lär ha igen de 100kkr extra du en gång betalade extra om 6 år. Utan för att motorn i 330d är riktigt trevlig - även om jag gillar 328 också så håller jag med de övriga! Hade det däremot varit frågan om 335i vs 330d så hade jag varit mer tveksam... | |
| Jag är personligen ganska känslomässig när det gäller drivlina, det är ju essensen av upplevelsen när man kör. Jag har också kört 328 och 330 vid flera tillfällen och båda är roliga fast på helt olika sätt. 328:an är rapp och varvvillig men väldigt tyst och kanske lite tam. Dock känns bilen lätt med fyran i fronten och det är inte fel. 330:n är ett vridmonster med ett ruggigt mellanregister och tungt dieselsexaljud. En riktig motorvägskryssare som dock på dieselmaner saknar lite toppregister, åtminstone känslomässigt. Men för användningsområde som beskrivits känns 330:n svårslagen. | |
| Om plånboken bestämmer och bränslekostnaden är viktig så ska du nog köra på dieseln, på 6 år och +3000 mil/år kör du hem priskillnaden. Om du däremot vill låta hjärtat bestämma så är det bara att hoppa på bensintåget, roligare bil på alla fronter. | |
| Eftersom de nya fyrorna tappat charmen som bensinsexorna hade och blivit betydligt mer diesellika i sin karaktär så finns det ingen emotionell anledning att välja 328i framför 330d. 330d är både snabbare och snålare samt mer raffinerad med sina sex cylindrar. | |
|
Köper du bilen för att köra och njuta av den själv, eller för att få ut så mycket som möjligt den avlägsna dagen då den ska säljas? Själv hade jag valt bensinaren i vilket fall som helst, det är inte ens en relevant fråga. Därför ska du testa båda och se vilket som klickar just hos dig. Lycka till med köpet, oavsett valet :) RBiH for life! |
|
| Ekonomiskt sett blir det nog svårt att räkna hem skillnaden i pris, om du räknar med att spara c:a 7000kr/år i drivmedel och räknar in kapitalkostnad etc blir det inte stor skillnad. Även om diesel håller värdet bra kommer ju skillnaden mellan de två aldrig vara större än idag, grovt räknat kan man väl säga att båda bilarna om 15 år är värda ganska exakt lika mycket, max 50´, och värdetappet kommer säkert vara hyfsat linjärt... | |
Verdi |
Räkna med bränslekostnad på 15 kr/liter, en skillnad per mil på 0,17 liter och 3000 mil per år ger en årlig bränslebesparing på 7650:-. 7650:- * 6 = 45900:- ger att om dieseln är värd mer än 55tkr än bensinaren efter 6 år så lönar det sig. Tror 330d blir åtminstone aningen dyrare oavsett hur man räknar. Om det är värt det beror på tycke och smak. Vilken karaktär vill man ha? |
|
Räkna med att 328:an drar mer än angivna siffror om du inspireras ibland, men visst kanske kör man inte kör hem hela prisskillnaden. Acey, den enda likheten de delar är ett visst tickande ljud (som även det återfinns bland bensinsexorna) dock är det inte alls i närheten av dieslarnas ljud. Men karaktärsmässigt, drivlina, respons, effektleverans etc etc, har inget släktskap med dieseln. Så i den bemärkelsen, är du ute och cyklar. |
|
|
Vitoco: Jag tycker de turboladdade fyrorna har en brukskaraktär som inte går att jämföra med BMWs sexor. Vad menar du med drivlina? Den enda skillnaden i drivlinan är just motorn. 6 cylindrar mot 4. Diesel vs bensin. Jag är för bensin, inget snack om det. Min förra bil hade en på 6,2 liter och med 8 cylindrar. Men jag är inte imponerad av varken responsen eller effektleveransen i BMWs fyrcylindriga bensinare jämfört med sexorna. Tråkigt ljud, och även om den varvar något mer än dieseln så ligger motorns styrka i vridet i mellanpartiet - precis som en diesel. Motorn har en tydlig brukskaraktär, men är imponerande effektiv jämfört med de tidigare sexcylindriga alternativen. Sedan kanske folk har lite olika preferenser beroende på tidigare erfarenheter. Men förutom eventuella ekonomiska fördelar finns det inget som skulle locka mig att välja en 328 framför en 330. Hade valet istället varit en 335i däremot så hade valet varit enkelt. |
|
|
Acey: att en fyra aldrig kan bli lika välbalanserad som en sexa förstår vem som helst. Att däremot påstå att det är skillnad i respons och effektleverans och säga att 4:an är mer lik dieseln, säger mig att du har dålig koll. N20 och N55 är i stort sett identiska på det planet, förutom att du självklart får mer av allt i sexan. Väligt lika momentkurvor med en platå från lågt varv och en linjär effektkurva som når sin topp runt 6k rpm. Kör du dem, märker du likheten, men även skillnaden. Som DLC säger ovan så är N20n självklart tamare då den har lite mer än 50 hästar färre att jobba med. Sen har vi även ljudet, men snart är fyran där - det påstås ju att de börjat köra med syntetiskt motorljud numera :) Sen handlar det inte bara om att köra framåt, vägen svänger ibland också och där är känslan hos fyran oslagbar då dt är mycket oftare du "hanterar" bilen än trycker på fullt ut. Så personligen skall det till mer än ett "monstervrid" för att jag ska försumma 328ans härliga väghållning (samt extra pengar på banken), och då finns bara 335:an. |
|
| Jag har en 328 och hade svårt att motivera prisskillnaden till en 330d när jag köpte min. Särskilt då prestandan nästan är lika bra i bensinaren. Hur har det gått för dig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.