|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det flesta klimatstyrningar jag har stött på fungerar enligt följande i Autoläget. Sen finns det varianter på detta tema. 1.) Max- och minläget ger maximum respektive minimum utan att mäta vilken temp det är i bilen. 2.) Förutsatt att kylvattnet är tillräckligt varmt så går fläkten fortare ju längre ifrån tempen i bilen är gentemot önskat läge. 2.0) I min bil kan jag välja på 5 olika fläktfartsprogram. Dvs brantheten på fläktkurvan kan jag välja mellan. 2.1) Vid kylning struntar man i tempen på kylvattnet. 3.) Givare för uteluften påverkar, olika mycket i olika bilar, så man kompenserar det inställda värdet. Kallare ute kan jämföras med att man skruvar upp reglaget lite mera och vice versa. (I min bil har jag märkt att denna givare får tyvärr styra för mycket. 4 plusgrader ute och soluppvärmd bil till 26 grader inne gav för mycket värme.) 4.) Många system har dessutom en givare som mäter solinstråling (på olika sätt). Mer sol ger antingen att fläkten går fortare, mera kyla och/eller en kombination av detta. 5.) Vart luften skall skickas varierar mellan olika bilar. Principen är oftast att fötter och ruta får varmluft medan panelutsläppen skickar ut kalluft. Just panelutsläppen kan för det mesta både skicka ut kall eller ljummen luft. Det jag speciellt har lagt märke till och som bilfabrikanter verkar ha svårt att få till är vår lågt stående sol som ger växthuseffekt i bilen samtidigt som uteluften är kall. På mig verkar det som de testar systemen i iskyla och ökenvärme men glömmer bort våra mellantemperaturer. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Alltså jag vet ju att nått är fel.... Min e91 blåser för varmt.... Min e92 funkar perfekt... även fast den är 1 år äldre än min e91a... |
|
|
För varmt betyder att systemet tror att det är kallt. Givare är ofta gjorda av termistorer som har en negativ temperaturkoefficient s.k. NTC-resistor. Kall givare = lågt motstånd. Varm givare = högt motstånd. Om systemet tror att det är kallt kan det vara någon typ av kortslutning (för lågt motstånd) i en givare. Dessutom glömde jag i förra postningen: 6.) För att få stabilitet i reglersystemet har en del bilar givare som mäter tempen på den utströmmande luften. (Min gamla Volvo 850 hade det.) 7.) En del system kompenserar om man har AC:n påkopplad eller ej. (Min gamla Volvo 760-1988 hade det. Den justerade spjället som blandade varm och kall luft då man koppla de på eller av AC:n) Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.