|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har för knappt en vecka sedan köpt en 320d Touring - 09 och har nu upptäckt att något är skumt med klimatautomatiken. Har läst mycket om liknande problem med blir inte klok på vad som är fel. Det sprutar ut alldeles för mycket värme mot rutor och fötter. Samma fel på båda sidorna. Automatläget blir för varmt på 21 grader. Ställer jag det på 16,5 grader så är det fortfarande varmt. Så här ser det ut när jag mätt upp. Har testat flera olika inställningar. Men det känns som att detta bör kunna peka er åt rätt håll ang. vad som är fel. Fläkt manuell: Bara övre fläktar - 16,5 grader inställt = 34 grader vid utblås. Fläkt manuell: Bara mellanfläktar - 16,5 grader inställt = 18 grader vid utblås. Fläkt manuell: Bara nedre fläktar - 16,5 grader inställt = 34 grader vid utblås. Fläkt manuell: Bara övre fläktar - 25 grader inställt = 40 grader vid utblås. Fläkt manuell: Bara mellanfläktar - 25 grader inställt = 25 grader vid utblås. Fläkt manuell: Bara nedre fläktar - 25 grader inställt = 40 grader vid utblås. Ställer jag på lägsta, dvs. 16 grader. så blir det iskallt i bilen. Ur alla utblås. Just nu är det under 10 grader utomhus. Så AC´n bör inte ens behövs kyla luften. Jag vår känslan av att övre och nedre utblåsen inte klarar av att blanda in kalluft ordentligt. Jag har även testat med olika riktningar och värmeinställningar på "friskluftsutblåsen" över radion. Verkar inte göra någon märkbar påverkan. | |
| Hur varmt blir det i bilen då? Att mäta vid utblåsen blir lite fel, sitter väl en (eller flera) givare i kupén som mäter tempen åt klimatanläggningen, mät vid den istället och se vad du har för temp där. Kan ju vara givaren som inte orkar mäta rätt, täckt med "smuts" eller helt enkelt för att den är defekt. | |
|
Hej Var jag förstår så sitter det bara en temperatursensor inne i bilen. Precis under radion. Precis där så är det den temperatur man har ställt i automatiken på. Så länge man inte ställer in för kallt. Har mätvärden på det med: Automatik på 21 grader. Temperatur vid insugsfläkt/tempsensor 21 grader. Värme vid fötter ca 30 grader. Automatik på 16,5 grader. Temperatur vid insugsfläkt/tempsensor 20 grader. Värme vid fötter ca 25 grader. Oavsett hur om bilen är för varm eller kall vid tempsensorn jämfört med vad man ställer in den på så sprutar det ut varmluft vid ruta och fötter. Jag tror att sålänge man håller tempen över 20 grader så klarar mellanfläktarna av att hålla temperaturen i mitten av bilen. Men ställer man ner på 16,5 grader så håller övre och nedre fläktarna temperaturen uppe. Luftutblåset vid fötterna och rutan blir ALDRIG kallt om man inte ställer in bilen på 16,0 grader. Oavsett om du sänker från 25 till 16,5 grader. |
|
|
Thide, du har beskrivit exakt hur det fungerar, och det är inget fel på din bil. Det verkar dock som olika motoralternativ ger lite olika värme vid golvet, samt att de flesta förare inte verkar reagera över detta. Jag hade ett sk PUMA ärende på detta för några år sedan, och då jämförde verkstan flera bilar och skickade resultatet till Tyskland. Efter ca 1 månad kom svaret: allt fungerar som det ska, det ska vara varmare vid golvet än vid övre delen av kroppen. De sa inget om hur mycket varmare, men en diff på ca 6-7 grader som jag mätte upp var inget fel. |
|
|
Det låter ju helt galet! Fast jag undrar om det verkligen är så. Idag när det var ca 4 grader utomhus och jag ställde automatiken på 16,5 grader så blev det inte kallare än 20 grader i bilen (mätt framför temperatursensorn). Man måste väl kunna få under 20 grader i bilen i alla fall? Har läst dina tidigare trådar nu och det är ju precis samma problem. Det här låter ju helt sjukt... |
|
|
Kör på autoläget, ställ in önskad temperatur, kör kliman med manuell luftstyrning upp respektive ned(grön lampa tänd på knappen), stäng alla spjällen på "instrumentpanelen" och t ex tvåans fläkt. Ha A/C(*)-flingan på. Låt det gå 5-10 minuter och sedan bör temperaturen vara jämn i större delen av kupen. Med detta sätt så får man indirekt spridning av kylan / värmen i kupen även om det tar ett par minuter extra att få rätt temperatur i "axelhöjd". Fungerar i a f utmärkt för min del. Mvh Asken |
|
| du har problem med värmeventilen .den har fastnat i öppetläge jag hade likadant på min bil, jag byte den själv. | |
|
puiu Men jag får ju kalluft om jag ställer in AC´n på max kyla (16 grader). Det borde jag väl inte få ifall värmeventilen har fastnat i öppet läge? Eller? |
|
|
I vilket läge står hjulet mellan mittutblåsen, det som du väljer om luften ur dessa ska tempereras? Alltså hjulet som du kan skifta läge mellan röd och blå. Jag tippar på att den står på blå! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW Jag har misstänkt att om man ställer den på blå och riktar den neråt så kommer bilen hela tiden suga in kallluft och därmed blåsa varm luft ur övriga ventiler. Dock är detta inte fallet. Jag har prövat varmt och kallt, uppåtriktning och nedåtriktning. Detta verkar inte påverka värmen på golvet och fönstret märkbart. |
|
|
Initialt påverkar ratten inte de övriga utblåsen, men kör du på blå sänks temperaturen i kupén och efter en stund kompenseras det genom ökad temperatur vid fötter och ruta. Men det låter som du har fel på en sensor, har du provat att läsa felkoder? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Hoppas du läser detta, alla mina 4a e90s och mina 2 e87 or har varit sådana. Kör nu mera sällan på autoläget | |
|
Nu vet jag inte hur det är på just e9x men på äldre BMW's så är mer eller mindre standard med det här problemet, och det beror på att ventilerna som styr temperaturen kärvar och hänger sig vilket gör att man får full värme upp mot rutan och ner mot fötterna. Vissa har t.o.m lyxen att ventilerna hänger sig olika för varje sida, så att en sida bara kan få full kyla och den andra full värme :) Jag kan ha Auto på utan problem i min e92 och det blir inte för varmt. |
|
|
Ni som anser att ni har en fungerande klimatautomatik. Vad händer om ni har AUTO 21 grader på (och låter den stå på ett tag så att värmen har spridits jämt i bilen). Och sedan sänker till AUTO 16,5 grader. Kommer det kall eller varm luft mot fötter och fönster? På min bil kommer det varmt luft, vilket är motsatsen till vad den ska göra. |
|
| Jag har inte känt efter just på de utblösen, men självklart blir det påtagligt kallare om jag har autoläget och sänker från 21,0° till 16,5°. | |
| Lyser knappen med snöflingan..? | |
|
Nockenwelle Jag får kall svag luft från mittenutblåsen. Men varm stark från över och nedre. |
|
|
OB Ja den lyser. Har testat med den både på och av. Men det borde väl inte spela någon roll när det är typ 4 grader ute? Det ska ju gå att kyla med uteluften då. |
|
|
Samma problem i min e91.... Har nån hittat lödningen? Spjällen i luftkanalerna eller nån ventil som styr varmvattnet till värmepaketet kanske? |
|
| lösningen.... ska det ju stå... ;) | |
|
Hej Det visade sig att förra ägaren hade bytt ruta på bilen, och firman som bytt rutan hade inte bytt immsensorn. Detta gjorde att bilen hela tiden trodde att den behövde blåsa varmluft för att ta bort immman. Att byta denna kostade bara några hundralappar. Detta gjorde direkt att bilen slutade blåsa varmluft som en tok. Dock var jag så inne på att det fortfarande blåste extra varmt på fötterna. Så tillslut bytte jag "värmepaketet", vilket som jag förstod det var alla slangar och fläktar bakom instrumentpanelen. Bilverkstaden trodde att det läckte någonstans. Detta kostade typ 10 000 kr med ett begagnat värmepaket. Det innebar mycket jobb då de var tvungna att montera bort hela instrumentpanelen, därför var det så dyrt. Efter så tycker jag att bilen känns bättre mot fötterna. Kanske är önsketänkande för att inte gråta för mycket över de förlorade 10 000 kr. Ärligt talat så är bilen fortfarande lite varm mot fötterna. Mina gamla s60 från 01 hade inga problem med att blåsa kall skön luft på fötterna i autoläge, jag förstår inte hur detta ska vara så svårt för BMW att lösa? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.